سفلا دیزل

تعمیرات پیشگیری یا pm چیست؟

تعمیرات پیشگیری یا pm چیست؟
4.5/5 - (2 امتیاز)

ماشین هایی همچون تراکتور ها در سخت ترین شرایط کار می کنند. لذا در صورت سرویس نشدن و یا تعمیر دیر هنگام خیلی زود از کار می افتند. این ماشین ها در طول عمر خود، برای سرویس و یا تعمیر بارها به تعمیرگاه ها برده می شوند. اما چه کنیم که بازده و کارایی این ماشین آلات به حداکثر مقدار ممکن برسد و عمر بیشتری داشته باشند؟ در این مقاله قصد داریم با معرفی مفهوم تعمیرات پیشگیری به این سوال جواب بدهیم, با ما همراه باشید.

تعميركار و یا سرويس كار با داشتن مهارت هایی مانند اندازه گیری، براده برداری، جوش کاری، آهنگری و…  با استفاده از ابزار و تجهیزات متنوع در محیطی استاندارد و ایمن ماشین ها را تعمیر و یا سرویس می کند. مجموع این مهارت ها میتوان خیال شما را بابت سرویس انجام شده روی ماشین راحت کند.

تعمیرات پیشگیری یا pm

نگهداري و تعمیرات پیشگیری یا Preventive Maintenance که به اختصار pm  می نامند، معمولاً به فعالیت هایی اطلاق می شود که می باید صورت پذیرد تا قابلیت اعتماد و کارکرد و عمر مفید یک دستگاه تضمین گردد.

امروزه نگهداري و تعمیرات به عنوان یکی از مسائل مهم در به کارگیري ماشین ها, علی الخصوص ماشین آلات راهسازی مورد بحث و بررسی بوده و همیشه سعی بر این است تا روش هاي مؤثرتري جهت کاهش هزینه هاي تعمیرات، افزایش کارآیی، ایمنی بیشتر و انجام به موقع کار انتخاب و اجرا شود.

 

تعمیرات پیشگیری یا pm چیست؟
تعمیرات پیشگیری یا pm چیست؟

 

پیش از پیدایش سیستم هاي نگهداري و تعمیرات رسم بر آن بود که ماشین ها و تجهیزات تا زمانی که از کار نیفتاده اند، مورد بهره برداري قرار گیرند. کاریی که این روزها اصلا رایج نیست و به شدت نهی میشود.

زمانی که تجهیزات به نقطه شکست و خرابی می رسید، گروه هاي پشتیبان و تعمیراتی که آن زمان تنها در تعمیرات خلاصه می گردید، وارد عمل می شدند.

این حقیقت غیرقابل انکاري است که هرچه خرابی خطرناک تر باشد، اهمیت فعالیت  تعمیرکاران بیشتر است و کار سخت تر خواهد بود.ضمن اینکه با یک حساب کتاب ساده میتوان به این نتیجه رسید که هزینه ی تعمیرات به مراتب بسیار بالاتر از هزینه ی نگهداری و تعمیرات پیشگیری است.

نگهداری و تعمیرات پیش اقدام

تعیین ریشه هاي خرابی هاي مکرر یا محتمل و پیدا کردن علل ریشه اي و رفع آن ها در روش هاي پیش اقدام  بسیار مهم است.

به رویکرد هاي پیش اقدام، رویکرد هاي ارزیابی ریسک یا مبتنی بر ریسک نیز گفته می شود. چون در این روش ها تمامی موارد مورد بررسی قرار می گیرند و احتمال های کوچک نیز از دید بازبینی ها دور نخواهد ماند.

برخی علل ریشه ای

  • طراحی/ ساخت ضعیف
  • حمل و نقل و سایر رویه هاي مربوط به قبل از نصب
  • نصب ضعیف
  • مواد نامناسب
  • شرایط کاري نامناسب
  • دستگاه ها
  • مدیریت
  • نیروي انسانی

تفاوت تعمیرات نوین و سنتی

در مدیریت سنتی، نگهداري و تعمیرات به عنوان ابزار پشتیبانی، غیر بهره ور و کم اهمیت که مزیت نا چیزي را براي مؤسسات در نظر می گیرد، مد نظر قرار گرفته است. اما در نگرش نوین نگهداري و تعمیرات، تأسیسات و ماشین آلات به عنوان بخش ضروري عملیات مرکز تولیدي مورد توجه قرار می گیرد و به کارگیري استراتژي هاي اثر بخش نگهداري و تعمیرات پیش اقدام موجب افزایش ارزش افزوده قابل توجهی در فعالیت هاي تولیدي می گردد. به همین دلیل نگهداري به عنوان یک اصل در مقیاس جهانی در مؤسسات تولیدي مورد استفاده قرار می گیرد.

با بهره گیري از روش هاي نوین نگهداري و تعمیرات، امکان بهینه سازي عملکرد سیستم ها و کنترل پارامتر هاي مختلف، نظیر روند استهلاک، کیفیت قطعات و مواد مصرفی و کیفیت تعمیرات، کاهش مصرف سوخت و انرژي، کاهش آلودگی هاي زیست محیطی، کاهش وقفه هاي زمانی در بهره برداري از ماشین آلات و افزایش ایمنی همراه با صرفه جویی هاي مالی و افزایش بازده اقتصادي فراهم خواهد آمد.

تعویض و تعمیر سیستم های مختلف تراکتورها

سیستم هیدرولیک تراکتور ها از اجزای مختلفی تشکیل شده است که باید در دوره های مشخص مورد بازبینی و سرویس قرار گیرند.

مهم ترین سرویس های سیستم هیدرولیک عبارت اند از:

  1. بازدید روغن هیدرولیک
  2. تعویض صافی
  3. روغن هیدرولیک
تعمیرات پیشگیری یا pm چیست؟
تعمیرات پیشگیری یا pm چیست؟

سیستم هیدرولیک برخی تراکتور ها مانند فرگوسن 399 مجهز به پمپ کمکی هستند. این پمپ نیروی هیدرولیک مورد نیاز برای قطعات سیستم فرمان هیدرولیک را تأمین می کند. پمپ کمکی در مدار سیستم هیدرولیک اصلی قرار دارد، از این رو روغن هیدرولیک آن از مخزن روغن هیدرولیک تأمین می شود.

سیستم فرمان

راننده از سیستم فرمان برای هدایت تراکتور در مسیر مستقیم، گردش به چپ و راست و دور زدن استفاده می کند. این کار با گرداندن چرخ های هادی که در اکثر تراکتور ها در جلو قرار دارند انجام می گردد.

فلکه فرمان به وسیله سیستم فرمان با چرخ های هادی ارتباط دارد و راننده به وسیله آن تراکتور را در جهت دلخواه هدایت می کند. سیستم فرمان در انواع مکانیکی، نیمه هیدرولیکی فرگوسن 285  و تمام هیدرولیک فرگوسن 399 موجود است.

در سیستم نیمه هیدرولیک، سیستم هیدرولیک نیروی دست راننده را برای چرخاندن فلکه فرمان تقویت می کند تا تراکتور آسان تر هدایت شود. در سیستم فرمان هیدرولیک اتصالات و قطعات مکانیکی وجود نداشته و ارتباط فلکه فرمان با چرخ های هادی از طریق سیستم هیدرولیک انجام می شود.

 

سيستم ترمز

ترمز وسایل نقلیه دارای انواع مختلفی است که سه نوع روغنی، بادی و مکانیکی متداول تر می باشند. سیستم مکانیکی معمولاً در ترمز دستی به کار برده می شود که در زمان پارک وسیله نقلیه فعال می گردد.

در ترمز روغنی که در وسایل نقلیه سبک و نیمه سنگین کاربرد دارد نیروی لازم برای انجام ترمز توسط پای راننده و از طریق یک سیستم هیدرولیک به لنت های ترمز و چرخ ها اعمال می گردد.

تعمیرات پیشگیری یا pm چیست؟
تعمیرات پیشگیری یا pm چیست؟

در فصل های سرد سال چگونه از لودرها نگهداری کنیم؟

فصول سرد سال از جمله زمان هایی هستند که لودرها و در کل ماشین آلات صنعتی بیش را هر زمان دیگری نیاز به نگهداری و چک های فنی دارند. لذا لازم است توصیه هایی که در ادامه به آن میپردازیم را در فصل پاییز و زمستان به کار ببرید تا از آسیب دیدگی و استهلاک زود هنگام آنها شود؛

  1. ابتدایی ترین توصیه برای شروع مطالعه ی راهنمای استفاده از لودرهاست. این راهنما میتوان توسط شرکت های تولید کننده تهیه شده باشد و در اختیار خریداران قرار بگیرد یا حتی میتواند کمک گرفتن و عمل کردن به توصیه های نمایندگی های برند خریداری شده باشد. از تجربه و توصیه هایی که از این طرق به شما گوشزد میشود توجه کنید تا حداقل آسیب به لودر وارد شود. از جمله توصیه هایی که در این زمینه دریافت خواهید کرد بازرسی منظم فشار لاستیک, مایعات و فیلتر ها,باتری , سیستم گرمایشی و یخ زدایی و… می باشد.
  2. در صورتی که از روغن موتور مناسب استفاده نشود به خصوص در فصل های سرد, این ممکن است تاثیر سویی بر کارایی لودر داشته باشد لذا باید از روغن موتور مناسب که توسط شرکت سازننده توصیه شده است استفاده شود.
  3. استفاده از سوخت مناسب و خالص بودن آن از نکات مهم برای طولانی شدن عمر مفید لودرها خواهد بود.
  4. در برخی موارد در فصل زمستان بهتر است از سوخت ترکیبی مناسب که مورد تایید است استفاده کنید.
  5. DEF لودرهای چرخ لاستیکی در فصل زمستان یخ میزند لذا باید اطمینان حاصل کرد که DEF در فصل زمستان برای جلوگیری از یخ زدگی در محیطی مناسب نگهداری میشود.

برای مطالعه ی بیشتر در مورد نگهداریاز لودرها به مقاله ی تعمیرکار لودر شانتویی+7 اصل نگهداری از لودرها در فصل سرد  نگاهی بیندازید.

 

شرکت سفلا دیزل آماده عقد قرارداد جهت هر گونه تعمیر ماشین آلات راهسازی و …با شرکت ها و ارگانهای مختلف در هر نقطه از کشور در اسرع وقت با کادری مجرب و متخصص می باشد.

با ما در تماس باشید.

 

سوال های متداول تعمیرات پیشگیری

?‍♀️ آیا سفلا دیزل تعمیرات پیشگیری برای انواع ماشین آلات سنگین را انجام میدهد؟

  • بله. یکی از کارهایی که ما در سفلا دیزل به شدت توصیه می کنیم و با دقت بالایی آن را انجام می دهیم کارهای مربوط به تعمیرات پیشگیری است. سفلا دیزل دارای بیش از 30 سال سابقه ی فعالیت در زمینه ی تعمیر ماشین سنگین می باشد. تمامی تعمیرکاران مشغول به کار در این شرکت دارای تخصص های لازم هستند و به صورت دوره ای آموزش های مورد نیاز را دریافت می کنند. هزینه های دریافتی سفلا دیزل بسیار پایین تر از سایر شرکتهای فعال در این حوزه است زیرا هدف ما جلب رضایت مشتریان عزیز می باشد.

?‍♀️ چه نیازی به چک کردن ماشین آلات قبل از شروع به کار است؟

  • قبل از شروع به کار با هر ماشین سنگینی باید لاستیک ها, باتری و سایر قطعات لودر را چک کرد تا تورم نامناسب, نشتی و هر گونه مشکل دیگر وجود نداشته باشد.

?‍♀️ استفاده از قطعات اصل یا های کپی با قیمت پایین تر؟

  • استفاده از قطعات اصل کارایی ماشین را بالا می برد و سبب افزایش بازدهی آنها خواهد شد. فقط در شرایطی مانند تحریم که امکان دسترسی به اصل قطعات وجود ندارد به ناچار میتوان از قطعات غیر اصل که کیفیت بهتری در مقایسه با بقیه ی ماشین آلات دارند استفاده کرد.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

09122768227