در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در زمینه ی تعمیر و بازسازی جکهای تلسکوپی در اختیار شما قرار دهیم.
جک هیدرولیک تلسکوپی یکی از پرکاربردترین نوعهای مورد استفاده در صنعت و بازار هیدرولیک میباشد.
این نوع از جک میتواند هم یکطرفه و هم دو طرفه ساخته شود. اساس طراحی این نوع از جک هیدرولیک بهگونهای است که مجموعهای از لولههای سنگخورده و با روکش کروم به صورت تلسکوپی مونتاژ شدهاند بهطوری که هر سیلندر شافت جک بعدی به حساب میآید .
این نوع از طراحی برای سیستمهای مناسب است که در یک فضای محدود نیاز به کورس یا جابهجایی چندین برابر باشد.
این نوع از جکها کاربرد فراوانی در بالابرها یا همان آسانسورهای هیدرولیک، ماشینهای تخلیه بار و زباله و… دارند .
نحوه ی عملکرد
سیلندرهای هیدرولیکی تلسکوپی که به نام سیلندرهای چند مرحله ای نیز شناخته می شوند شامل چند میل پیستون لوله ای هستند که sleeve (آستین) نامیده می شوند. اسلیوها که معمولا چهار یا پنج عدد هستند به ترتیب قطرشان کاهش می یابد و در داخل هم قرار می گیرند.
زمانی که سیال هیدرولیک از طریق یونیت هیدرولیک وارد سیلندر می شود بزرگترین اسلیو قبل از بقیه شروع به حرکت می کند و بعد از آن قطورترین اسلیو و به همین ترتیب تا زمانی که آخرین اسلیو به پایان کورسش برسد. آخرین اسلیو معمولا بعنوان پلانجر شناخته می شود.
انواع جک هیدرولیک تلسکوپی
این جک ها را میتوان به موراد زیر تقسیمبندی کرد:
- یک طرفه
- دو طرفه
- همزمان
- غیر همزمان
1.سیلندر تلسکوپی یکطرفه
این مدل در صنعت بیشترین کاربرد را دارد. که حرکت رفت آنها با استفاده از فشار سیال صورت می گیرد و حرکت برگشتشان با استفاده از نیروی جاذبه ی گرانش در سیلندرهای عمودی یا با استفاده از یک نیروی خارجی صورت می پذیرد.
2.سیلندر تلسکوپی دوطرفه
این سیلندر در جاهایی که هیچ نیروی خارجی ای جهت حرکت برگشتشان وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرند و همانطور که از نام آنها پیداست حرکت خود را از هر دو طرف از سیال ارسالی از یونیت هیدرولیک می گیرند.
سیلندرهای تلسکوپی هیدرولیکی به دلیل ایجاد نیروی خیلی بالا نسبت به سیلندرهای تلسکوپی پنوماتیک ارجحیت دارند و معمولا در جاهایی که نیاز به کورس بالا هست ولی فضای کافی موجود نمی باشد استفاده می شوند.
سیلندرهای تلسکوپی پنوماتیک
بسیاری از سیستم های صنعتی در طول توالی کار خود نیاز به حرکت خطی دارند. یکی از ساده ترین و به صرفه ترین راهها برای تحقق این امر ، یک محرک پنوماتیک است که اغلب به عنوان سیلندر هوا یا جک پنوماتیک از آن یاد می شود. محرک وسیله ای است که منبع قدرت استاتیک را به حرکت خروجی مفید تبدیل می کند. همچنین می توان از آن برای اعمال نیرو استفاده کرد. محرک ها معمولاً دستگاه های مکانیکی هستند که انرژی را می گیرند و آن را به نوعی حرکت تبدیل می کنند. آن حرکت می تواند به هر شکلی مانند مسدود کردن ، بستن یا بیرون کشیدن باشد.
محرک های پنوماتیک دستگاه های مکانیکی هستند که از هوای فشرده شده بر روی پیستون درون سیلندر استفاده می کنند تا بار را در امتداد یک مسیر خطی حرکت دهند. بر خلاف سیستم های هیدرولیکی ، عامل اصلی در محرک پنوماتیک هوا است.
معایب
با وجود محاسن فراوان معایبی نیز دارند که کمبود فضا برای اعمال آبندهای مناسب و طول عمر کوتاهتر آنها در قیاس با دیگر نمونهها از آن جمله میباشند.
پیشنهاد می کنیم به مقاله ی بازسازی و تعمیر جکهای هیدرولیکی+5 کاربرد آن نگاهی بیندازید.
معروفترین برندهای خارجی جک هیدرولیک:
- POWER TEAM (پاور تیم)
- ENERPAC (انرپک)
- DUPLOMATIC (دوپلماتیک)
- ATOS (آتوس)
- YUKEN (یوکن)
- Bosch Rexroth (بوش رکسوت)
کاربرد جک تلسکوپی یک طرفه در صنعت
ایجاد کورس خیلی بالا در فضاهای محدود و قابلیت تحمل نیروهای بسیار بزرگ باعث شده که این سیلندرها در کمپرسی ها، لیفت تراک ها، جرثقیل ها، آسانسورها و … مورد استفاده قرار گیرند.
نوع دیگری از سیلندرهای تلسکوپی به اسم سیلندرهای تلسکوپی سنکرون حرکتی متعادل تر از سیلندرهای ساده دارند بدین ترتیب که تمامی اسلیوها بطور همزمان باهم باز و بسته می شوند که این به طراحی سطوح داخلی درگیر با سیال فشار ساز بر می گردد.
برای ارتباط و مشاوره با تعمیرکاران خبره ی شرکت سفلا دیزل جهت تعمیر و بازسازی جکهای تلسکوپی با ما در تماس باشید.