سفلا دیزل

تعمیرات تخصصی انواع ژنراتور+ معرفی 6 نوع ژنراتور

تعمیرات تخصصی انواع ژنراتور+ معرفی 6 نوع ژنراتور
5/5 - (2 امتیاز)

ژنراتورها دستگاه هایی هستند که از اجزای جدانشدنی صنعت برق برای تولید انرژی به شمار می روند.در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را برای آشنایی بیشتر با ژنراتورها  و تعمیرات تخصصی انواع ژنراتور در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

این دستگاه ها در ابعاد بسیار مختلفی در صنایع وجود دارند و از دستگاه های غول پیکر در نیروگاه ها تا انواع کوچکتر و دیزلی برای استفاده در کارخانه ها و کارگاه های کوچک و ادارات و بیمارستان ها را شامل می شوند.

کشف فارادی

ژنراتورهای مدرن امروز بر مبنای القای الکترومغناطیس کشف شده توسط مایکل فارادی در سال ۱۸۳۱ می باشد.

فارادی کشف کرد که جریان بالای بار الکتریکی می تواند توسط حرکت رسانای الکتریکی مانند سیمی که شامل بار الکتریکی در میدان مغناطیسی است القا شود.

این حرکت تفاوت ولتاژی را بین دو انتهای سیم یا رسانای الکتریکی ایجاد می کند که در عوض باعث می شود بار الکتریکی جریان بیابد و جریان الکتریکی تولید شود.

ژنراتورها یا تولید برق می کنند و یا اینکه برق را ذخیره و در مواقع قطعی برق از آن استفاده می کنند.

وقتی که برق می رود و یا اختلال برق صورت می گیرد، ژنراتورها به کمک شما می آیند و

تا زمانی که برق دوباره وصل شود، به شما کمک می کنند.

نکته:برخی از ژنراتورها به صورت خودکار زمانی که برق می رود و یا اختلال به وجود می آید، فعال می شوند وبرخی دیگر را باید به صورت دستی فعال کنید.

تاریخچه ژنراتور

تعمیرات تخصصی انواع ژنراتور+ معرفی 6 نوع ژنراتور
تعمیرات تخصصی انواع ژنراتور+ معرفی 6 نوع ژنراتور

بنا به اسناد موجود یکی از افرادی که مخترع ژنراتور شناخته میشود، یک شخص آلمانی به نام ورنر وان زیمنس بود که

ژنراتورهای بهبود یافته DC را در سال 1965 طراحی کرد و آن را داینامو نامید.

چند سال بعد از این اختراع ,افراد دیگری ,مدل ها و انواع دیگری از ژنراتورها را در فرانسه و انگلیس ساختند.

توان هر ژنراتور بر حسب کیلو ولت آمپر (KVA)، کیلو وات (KW) و اسب بخار (HP) شناخته میشود.

ژنراتور چگونه کار می کند؟

ژنراتورها انرژی مکانیکی به دست آمده از منبع بیرونی را به انرژی الکتریکی خروجی تبدیل می کنند.

به عبارت دیگر با استفاده از انرژی مکانیکی ورودی و با ایجاد حرکت و تولید بار الکتریکی در سیم پیچ ها در مدار الکتریکی، برق را به عنوان خروجی سیستم تولید خواهد کرد.

یک مثال ساده برای درک بهتر کار ژنراتور ها پمپ های آب هستند

پمپ آب باعث جریان آب می شود اما واقعا آبی ایجاد نمی کند و فقط آب جریان می یابد.

قطعات تشکیل دهنده ژنراتورها

  1. قطعه های موتور
  2. سیستم خنک کننده
  3. اگزوز
  4. سیستم روغن کاری
  5. مخزن سوخت
  6. رادیاتور
  7. تنظیم کننده ولتاژ
  8. شارژر باطری
  9. کنترل
  10. پنل روشن و خاموش
  11. کانوپی

موتور

منبع ورودی انرژی مکانیکی به ژنراتور  ,موتور  است. اندازه موتور به طور مستقیم متناسب با حداکثر توان خروجی عرضه شده است.

نوع سوخت مورد استفاده موتورها: موتور ژنراتور از سوخت هایی مانند دیزل، گازوییل، پروپان یا گاز طبیعی استفاده میکنند.

موتورهای کوچکتر معمولا با گازوییل کار می کنند در حالی که موتورهای بزرگتر با دیزل، پروپان مایع، گاز پروپان یا گاز طبیعی کار می کنند.

موتورهای اصلی می تواند دوگانه سوز باشند.

دستگاه تولید برق متناوب (آلترناتور)

وظیفه ی این بخش این است که  خروجی الکتریکی از ورودی مکانیکی عرضه شده توسط موتور را تولید می کند.

اجزا باهم کار می کنند و باعث حرکت نسبی بین میدان های مغناطیسی و الکتریکی می شوند که به نوبه خود الکتریسیته تولید می کنند.

 سیستم سوخت

تانک سوخت معمولا ظرفیت کافی برای حفظ کارکرد ۶ تا ۸ ساعت را بطور متوسط دارد. در مورد واحدهای کوچک موتور ژنراتور، تانک سوخت قسمتی از پایه ژنراتور است یا سوار بر روی چارچوب ژنراتور شده است.

قسمت های معمول سیستم:

  •  ارتباط لوله از مخزن سوخت به موتور
  •  ارتباط سرریز از تانک سوخت به لوله زهکش
  •  پمپ سوخت
  •  جداکننده آب و سوخت
  •  انژکتور سوخت

 تنظیم کننده ولتاژ

این قسمت ولتاژ خروجی موتور ژنراتور را تنظیم می کند.

 سیستم های خنک کننده و اگزوز

استفاده متوالی از ژنراتور باعث می شود که اجزای مختلف آن گرم شوند.

لازم است که سیستم خنک کننده و تهویه ای باشد تا با گرمای تولید شده در این فرآیند کنار بیاید.

آب تازه یا خام گاهی اوقات به عنوان خنک کننده برای ژنراتورهاست اما این اکثرا محدود به موقعیت های خاصی مانند زنراتورهای کوچک کاربردهای شهری یا واحدهای بسیار بزرگ تا ۲۲۵۰ کیلووات و بالاتر می شود.

هیدروژن گاهی اوقات به عنوان خنک کننده ای برای سیم پیچ استاتور واحدهای بزرگ ژنراتور استفاده می شوند چون بسیار مفیدتر در جذب گرما نسبت به هر خنک کننده دیگر است.

هیدروژن گرما را از بین می برد و آن را از طریق تبادل گر گرمایی در مدار خنک کنندگی ثانویه هستند. که شامل آب دمیرالیزه بعنوان خنک کننده است.

 سیستم اگزوز

گازهای اگزوز توسط ژنراتور از هر نوع موتور دیزلی یا گازوییلی خارج می شوند و شامل مواد شیمیایی به شدت سمی هستند.

که نیاز دارند بطور مناسبی مدیریت شوند. از این رو، لازم است تا سیستم اگزوز مناسبی وصل شوند تا مدیریت کننده ی این مواد باشند.

لوله های اگزوز معمولا از چدن، آهن نرم یا فولاد هستند.

لوله های اگزوز معمولا به موتور با استفاده از متصل کننده ها برای حداقل کردن لرزش و جلوگیری از صدمه به سیستم خروجی ژنراتور استفاده می شوند.

لوله اگزوز در انتها به فضای بیرون می رسند و باید از طریق درها، پنجره ها و دیگر محل های باز خارج شوند.

 سیستم روغنکاری

چون ژنراتور دارای قطعات محرک در موتورش است , نیاز است تا هر چند مدت یک بار برای کارکرد بهتر روغنکاری شود. این کار سبب افزایش عمر مفید آن خواهد شد.

باید سطح روغنکاری روغن هر ۸ ساعت کارکرد ژنراتور بررسی شود.

کنترل پنل

کنترل پنل  رابط کاربر با ژنراتور است و شامل خصوصیاتی است. کارخانجات مختلف قسمت های متفاوتی در کنترل پنل با توجه به نیازها  گنجانده اند

 روش و خاموش الکتریکی: کنترل استارت اتوماتیک به طور خودبخود ژنراتور در طول قطع برق است که بر ژنراتور نظارت می کند

چارچوب یا شاسی موتور ژنراتور

دیزل ژنراتور ، قابل حمل یا ثابت می باشد ، در حالت کلی تمامی تجهیزات گفته شده بر روی سکو یا همان شاسی قرار می گیرند .

انواع ژنراتورها از لحاظ سوخت مصرفی

1.دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور با سوخت دیزل و گازوئیل کار می کند و نیاز به نگهداری دقیق و رسیدگی به موقع دارد.

موارد استفاده از این نوع ژنراتورها بانک ها و بیمارستان ها و… هستند.

پیشنهاد میکنیم برای مطالعه ی بیشتر به مقاله ی تعمیرکار دیزل ژنراتور و معرفی 4 نوع مولد نگاهی بیندازید.

2.ژنراتور بنزینی

این نوع ژنراتور هم کارایی مشابه نوع دیزلی را دارد, با این تفاوت که در نوع سوخت مصرفی متفاوت هستند.

در نوع بنزینی نیاز است که به فیلتر هوا رسیدگی بیشتری شود.

3.ژنراتور گازسوز یا گازی

از حساس ترین مدل های ژنراتورها مدل گازسوز است.

این نوع دیزل ژنراتور قدرت تحریق بسیار زیادی دارد و همین ویژگی باعث حساس شدن این دستگاه شده است.

4.ژنراتور آبی

این نوع از ژنراتورها باعث ایجاد چرخش در پره ها و اجزای دیگر میشوند و در نتیجه برق تولید میشود.

5.مولد برق خانگی نیمه صنعتی

انواع مولد اضطراری، پایه، دائم و چند منظوره وجود داردکه هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

تعمیرات تخصصی انواع ژنراتور+ معرفی 6 نوع ژنراتور
تعمیرات تخصصی انواع ژنراتور+ معرفی 6 نوع ژنراتور

6.ژنراتورهای سه فاز

برای صنایع بسیار بزرگ از این ژنراتورها استفاده میشود که مصرف برق بالایی دارند.

نکاتی در مورد خرید دیزل ژنراتور

تعمیرات تخصصی انواع ژنراتور+ معرفی 6 نوع ژنراتور
تعمیرات تخصصی انواع ژنراتور+ معرفی 6 نوع ژنراتور
  •  مصرف کم سوخت:برخی از ژنراتورهایی که با سوخت کار می کنند، بیش از حد معمول سوخت مصرف می کنند.در یک ژنراتور نو دلیلی برای مصرف سوخت زیاد وجود ندارد واین امر باعث می شود تا هزینه های شما برای تامین سوخت بیش از حد معمول شود.
  •  داشتن کانوپی:کانوپی یک محفظه عایق صدا است که در ژنراتورهایی که صدای بسیار زیادی از خود تولید می کنند، قرار می گیرد.سر و صداهای ژنراتورها در بعضی مواقع میتواند منجر به مشکلات شنوایی برای افراد در ارتباط با آنها شود.
  •  خاموشی اضطراری:در برخی مواقع ، ممکن است که دستگاه درست کار نکند وعملکرد درستی نداشته باشد.در این مواقع، وجود یک دکمه یا اهرم خاموشی اضطراری واجب است تا شما را از هزینه های جانبی نجات دهد.
  •  مدل مناسب با مکان:شما نمی توانید که یک ژنراتور صنعتی را برای استفاده در خانه تهیه کنید. پیشنهاد میکنیم برای خرید و تعمیر ژنراتور حتما با یک فرد مطمئن مشورت کنید.

چند ایراد شایع و تعمیرات تخصصی انواع ژنراتور

علت برق ندادن ژنراتور چیست؟

اگر ولتاژ خروجی ژنراتور در حد چند ولت بود احتمالا avr سوخته است.

علت افت ولتاژ ژنراتور چیست؟

اگر ولتاژ خروجی ژنراتور در حد چند ده ولت بود به احتمال قوی دیود های اکسایتر سوخته است. ابتدا آنها را چک کنید سپس اقدام به تنظیم ولتاژ بوسیله avr کنید.

علت سوختن دیود ژنراتور چیست؟

تعمیرات تخصصی انواع ژنراتور+ معرفی 6 نوع ژنراتور
تعمیرات تخصصی انواع ژنراتور+ معرفی 6 نوع ژنراتور

سوختن دیود ژنراتور علت های زیادی دارد از جمله : عدم وجود وریستور ، برخورد صاعقه با ژنراتور ، کشیدن آمپر بالا از ژنراتور سه فاز ، بار کشیدن زیاد و طولانی مدت از ژنراتور ، استفاده از دیود های ژنراتور سه فاز نامرغوب و یا دیود با  آمپر پایین تر ، اتصالی در برق خروجی و یا سیم کشی و سیم پیچی ژنراتور ، استفاده کردن از رگولاتور ولتاژ نا مناسب ، سربندی اشتباه برق سه فاز خروجی ژنراتور و یا رگولاتور ژنراتور و اتصالی برق شبکه با برق ژنراتور.

سفلا دیزل برترین سرویس کار دیزل ژنراتور کامینز در ایران میباشد که آماده ارائه خدمات تعمیر و سرویس و نگهداری انواع دیزل ژنراتور است.

علت سوختن ژنراتور چیست؟

سوختن سیم پیچ ژنراتور سه فاز به این موارد نیز بستگی دارد: سوختن دیود ژنراتور ، افزایش ناگهانی ولتاژ یا جریان خروجی رگولاتور ولتاژ ژنراتور ، سوختن رگولاتور ولتاژ ژنراتور و خیس شدن سیم پیچ ژنراتور در حال کار.

 

شرکت سفلا دیزل آماده عقد قرارداد جهت هر گونه تعمیر ماشین آلات راهسازی و …با شرکت ها و ارگانهای مختلف در هر نقطه از کشور در اسرع وقت با کادری مجرب و متخصص می باشد.

با ما در تماس باشید.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

09122768227