سفلا دیزل

تعمیرکار موتورهای کامان ریل+ 4 شرکت تولید کننده این سیستم

تعمیرکار موتورهای کامان ریل+ 4 شرکت تولید کننده این سیستم
4.2/5 - (4 امتیاز)

کامان ریل ( Common rail ) یا سیستم سوخت رسانی ریل مشترک در موتور های دیزل (COMMON RAIL SYSTEM CRS)در واقع یک سیستم تزریق سوخت مستقیم است. در مقاله ی تعمیرکار موتورهای کامان ریل قصد داریم شما را بیشتر با این سیستم و نحوه ی کارکرد آن آشنا کنیم.

اولین استفاده از سیستم کامان ریل

ویکرز پیشگام استفاده از تزریق کامان ریل (Common rail) در موتورهای زیردریایی بود. موتورهای ویکرز با سیستم سوخت کامان ریل (Common rail) اولین بار در سال 1916 در زیردریایی های کلاس G مورد استفاده قرار گرفتند. این چهار پمپ پیستون را برای ایجاد فشار تا 3000 پوند بر اینچ مربع (210 بار ؛ 21 مگاپاسکال) در هر 90 درجه چرخش استفاده کرد تا فشار سوخت را به اندازه کافی در ریل ثابت نگه دارد.

موتورهای Doxford از سال 1921 تا 1980 از یک سیستم ریلی مشترک(کامان ریل ) در موتورهای مخالف پیستونی دریایی خود استفاده می کردند ، جایی که یک پمپ سوخت چند جانبه سوئیچینگ فشاری در حدود 600 بار (60 مگاپاسکال ؛ 8700 psi) ایجاد می کرد که سوخت در بطری های باتری ذخیره می شود.

 

نمونه اولیه سیستم کامان ریل  برای موتورهای اتومبیل در اواخر دهه 1960 توسط رابرت هوبر از سوئیس ساخته شد و این فناوری بیشتر توسط دکتر مارکو گانسر در انستیتوی فناوری فدرال سوئیس در زوریخ ، توسعه یافت.

اولین استفاده ی عمومی

اولین استفاده موفقیت آمیز از یک وسیله نقلیه تولیدی از اواسط دهه 1990 در ژاپن آغاز شد. دکتر Shohei Itoh و Masahiko Miyaki از شرکت Denso Corporation ، تولید کننده قطعات خودرو در ژاپن ، سیستم کامان ریل  را برای وسایل نقلیه سنگین توسعه داده و آن را به استفاده عملی در سیستم ریلی مشترک ECD-U2 خود که روی کامیون Hino Ranger سوار شده است ، تبدیل کردند. و برای استفاده عمومی در سال 1995 به فروش رسید.

کامان ریل های مدرن

سیستم های کامان ریل  مدرن ، اگرچه بر اساس همان اصل کار می کنند ، اما توسط یک واحد کنترل موتور اداره می شود ، که هر انژکتور را به جای مکانیکی به صورت الکتریکی باز می کند.

این نمونه با همکاری مگنتی مارلی ، Centro Ricerche فیات و Elasis در دهه 1990 به طور گسترده ای نمونه سازی شد. پس از تحقیق و توسعه توسط گروه فیات ، این طرح توسط شرکت آلمانی Robert Bosch GmbH برای تکمیل توسعه و تصفیه تولید انبوه خریداری شد.

به نظر می رسید که این فروش یک خطای استراتژیک برای فیات است ، زیرا ثابت شده که فناوری جدید بسیار سودآور است.

این شرکت چاره دیگری جز فروش مجوز بوش نداشت ، زیرا در آن زمان در وضعیت مالی ضعیفی به سر می برد و فاقد منابع کافی برای توسعه کامل بود.

در سال 1997 ،  استفاده از آن را برای اتومبیل های سواری گسترش دادند. اولین اتومبیل سواری که از سیستم کامان ریل  استفاده کرد ، مدل 1997 آلفارومئو 156 با موتور 2.4 لیتری JTD بود  و بعداً در همان سال ، مرسدس بنز آن را در مدل W202 خود معرفی کرد.

برنامه های کاربردی

سیستم کامان ریل  برای انواع اتومبیل های جاده ای با موتورهای دیزلی از خودروهای شهری (مانند فیات پاندا) گرفته تا اتومبیل های اجرایی (مانند آئودی A8) مناسب است.

رابرت بوش جیامبیایچ ، دلفی ، دنسو و زیمنس VDO (که اکنون متعلق به شرکت Continental AG است) تأمین کنندگان اصلی سیستم های کامان ریل  مدرن در دنیا هستند.

پیشنهاد میکنیم به مقاله ی تعمیرکار دیزل ژنراتور و معرفی 4 نوع مولد نگاهی بیندازید.

مکانیسم

در قیاس با دیگر سیستم های انژکتوری ، فشار تولیدی و پاشش در تکنولوژی کامان ریل مجزا هستند. یک پمپ فشار بالای سوخت را به طور پیوسته در ریل تغذیه می کند. دراین سیستم به طور دائم و پایدار یک فشار یکسان با وضعیت های مدیریت موتور ، در اختیار ان قرار می گیرد. حتی در پایین ترین سرعتهای موتور این فشار وجود دارد. در حالیکه در سیستم های پاشش مستقیم دیزل دیگر, برای هر مرحله از پاشش ، مجبورند فشار سوخت بالایی را باز تولید کنند.

تفاوتهای کامان ریل با دیگر سیستم ها

در تکنولوژی کامان ریل ، در مقایسه با سیستم های مورد استفاده تفاوت هایی وجود دارد که پاشش های متعدد را در دوره های انجام کار مهیا می کنند.
در این مرحله پاشش اولیه برای ارام کار کردن موتور، پاشش اصلی برای ایجاد قدرت ایده ال، پاشش ثانویه برای کاهش الایندگی صورت می گیرد. سوخت توسط لوله های فشاری کوتاهی به انژکتورها می رسد و سپس از سوراخ های پاشش به محفظه ی احتراق پاشیده می شود.

فشار پاشش بالاتر ، بخار شدن بهتر سوخت توسط سیستم پاشش و همزمان بازده احتراق بیشتر را سبب می شود. در سال 2005 بوش سومین کامان ریل تولیدی را با فشار پاشش 1800 بار برای وسایل نقلیه تجاری سبک، معرفی کرد. یک نسخه از این سیستم برای خودروهای نیمه سنگین در سال 2007 به بازار عرضه شد. اولین تولید بوش برای وسایل نقلیه تجاری به سال 1999 باز می گردد که فشار پاشش 1400 بار را دارا بود. دومین محصول با فشار 1600 بار در سال 2001 به بازار عرضه شد.

در برابر قوانین سخت گیرانه الایندگی گاز های خروجی ، بوش پیشرفت های بیشتری را در سیستم های پاشش ادامه می دهد. بر پایه انژکتور 1800 بار ، شرکت سیستم ها را برای فشار 2000 و 2200 بار گسترش خواهد داد.

بوش

تعمیرکار موتورهای کامان ریل+ 4 شرکت تولید کننده این سیستم
تعمیرکار موتورهای کامان ریل+ 4 شرکت تولید کننده این سیستم

 

اولین بار در سال 1997 , بوش سیستم کامان ریل  (یا سیستم سوخت رسانی کامان ریل) را در خودروهای سواری به بازار عرضه کرد.
محصول سیستم کامان ریل برای خودروهای تجاری از سال 1999 شروع شد. این سیستم نامش را از ذخیره کننده (اکومولاتور) فشار مشترک ریل که سوخت همه سیلندرها را تامین می کند ، گرفته است.

انژکتورها در سیستم سوخت رسانی کامان ریل

انژکتورها در سرسیلندر موتورها نصب می شوند و همانند سیستم های انژکتوری مرسوم شامل تنه سوزن انژکتور و نازل افشانک می باشد. سوپاپ مغناطیسی، نازل سوراخ دار و سیستم سرو هیدرولیکی از قطعات اصلی این سیستم می باشند.

نحوه ی کارکرد  انژکتور در این سیستم

نیروهای لازم برای باز و بسته کردن سوزن انژکتور نمی توانند با سوپاپ معناطیسی ایجاد شوند. سوزن انژکتور به طور غیر مستقیم توسط یک نیروی تقویتی سیستم هیدرولیک به کار می افتد.

با بسته شدن سوپاپ مغناطیسی، تمام حجم محفظه و ریل فشار یکسانی دارند . سوزن انژکتور توسط نیروی فنر در جایگاهش نیرو اده می شود.

 

تعمیرکار موتورهای کامان ریل+ 4 شرکت تولید کننده این سیستم
تعمیرکار موتورهای کامان ریل+ 4 شرکت تولید کننده این سیستم

 

وقتی سوپاپ مغناطیسی باز می شود، سوخت از حفره سوپاپ کنترل جریان می یابد. گلوگاه تغذیه از مساوی شدن فشار جلوگیری می کند و فشار در حفره افت می کند.

فشار زیاد در حجم محفظه بر نیروی فنر غلبه می کند و سوزن را به بالا می برد طوری که پاشش می تواند شروع شود. سوپاپ مغناطیسی مدت زیادی کاری نمی کند و بسته می شود و راه بازگشت سوخت باز می شود. نیروی اعمالی برای کنترل پلانجر طی افزایش فشار در سوپاپ کنترل حفره ، افزایش می یابد. سوزن بسته می شود و پاشش متوقف می شود.

بر خلاف سیستم یونیت انژکتور و یونیت پمپ این سیستم دارای مخزن ریل فشار است که به همه انژکتورها متصل است. وقتی سولنوئید جریان داده می شود حجم سوختی که روی سوزن تخلیه می شود به ان فشار می اورد. این باعث می شود که سوزن از جای خود بلند شده و تزریق اغاز شود.

 

شرکت سفلا دیزل آماده عقد قرارداد جهت هر گونه تعمیر ماشین آلات راهسازی و …با شرکت ها و ارگانهای مختلف در هر نقطه از کشور در اسرع وقت با کادری مجرب و متخصص می باشد.

با ما در تماس باشید.

سوال های متداول

?‍♀️ در سیستم کامان ریل داده های مورد نیاز کنترلر از کجا تامین می شود؟

  • در این سیستم داده های مورد نیاز کنترلر ( ECM ) از طریق حسگرهای مختلف موجود بر روی موتور مانند سنسور وضعیت میل لنگ, سنسور موقعیت میل بادامک,سنسور دمای گازوییل برگشتی ، سنسور فشار روغن و… تامین می گردد.

?‍♀️ برای تعمیر موتورهای کامان ریل به کجا مراجعه کنیم؟

  • سفلا دیزل دارای بیش از 30 سال سابقه ی فعالیت در زمینه ی تعمیر ماشین آلات راهسازی می باشد. تمامی تعمیرکاران مشغول به کار در این شرکت دارای تخصص های لازم هستند و به صورت دوره ای آموزش های مورد نیاز را دریافت می کنند. هزینه های دریافتی سفلا دیزل بسیار پایین تر از سایر شرکتهای فعال در این حوزه است زیرا هدف ما جلب رضایت مشتریان عزیز می باشد.جهت دریافت هر گونه خدمات تعمیر با ما تماس بگیرید.

?‍♀️ اجزای اصلی انژکتور سیستم کامان ریل چیست؟

  • انژکتورها در سرسیلندر موتورها نصب می شوند و نظیر سیستم های انژکتوری مرسوم شامل تنه سوزن انژکتور و نازل می باشد. اجزای اصلی انژکتور شامل ،سوپاپ مغناطیسی، نازل سوراخ دار و سیستم سرو هیدرولیکی می باشد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

09122768227