سفلا دیزل

تعمیر و عیب یابی گریدر ها

تعمیر و عیب یابی گریدر ها
4/5 - (3 امتیاز)

در صنعت راه و ساختمان سازی مانند سایر صنایع استفاده از ماشین آلات مختلف و پیشرفته بسیار رایج است. ماشین آلاتی که وظایف مختلفی را بر عهده دارند و این وظایف قبل از اختراع و به کارگیری این ماشین آلات توسط نیروی انسانی و با سختی های بسیار انجام میشد. یکی از این ماشین آلات پرکاربرد که در این صنعت مورد استفاده قرار میگیرد گریدر است. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در زمینه معرفی و عیب یابی گریدر در اختیار شما قرار دهیم.

گریدر چیست؟

تعمیر و عیب یابی گریدر ها
تعمیر و عیب یابی گریدر ها

گریدر، معمولاً به عنوان گریدر جاده یا گریدر موتور نیز یاد می شود. یک دستگاه ساختمانی با تیغه بلند است که در طی مراحل درجه بندی برای ایجاد یک سطح صاف استفاده می شود. اولین مدل های گریدر، در پشت اسب ها یا سایر تجهیزات به کار گرفته می شدند.

 

انواع گریدر ها

برای تعمیر و عیب یابی گریدر باید در ابتدا با انواع آن آشنا شوید. بیش تر گریدر های مدرن، دارای یک موتور هستند. از این رو، آن ها از نظر فنی به اشتباه “گریدرهای موتور” شناخته می شوند.

مدل های معمولی گریدر، دارای سه محور است که موتور و کابین در بالای محور های عقب قرار دارند. اکثر گریدر های موتور، محور های عقب را به صورت پشت سر هم هدایت می کنند.

اما برخی نیز باعث بهبود درایو چرخ جلو و  قابلیت درجه بندی می شوند. بسیاری از گریدرها، دارای ضمیمه های اختیاری برای قسمت عقب دستگاه هستند که می توانند شامل چاک دهنده ها، تیغه ها و … باشند. برای برف روبی و برخی از عملیات های درجه بندی خاک، می توانید تیغه جانبی نصب کنید.

برخی از پرسنل ساختمانی، کل دستگاه را “تیغه” می نامند. ظرفیت های عرض تیغه 2.50 تا 7.30 متر (8 تا 24 فوت) و موتور های آن 93-373 کیلو وات (125-500 اسب بخار) است.

تعمیر و عیب یابی گریدر ها
تعمیر و عیب یابی گریدر ها

موارد استفاده از گریدرها

  1. گریدر ها، معمولاً در ساخت و نگهداری جاده های خاکی و جاده های ماسه ای استفاده می شوند. در ساخت جاده های آسفالت شده، از آن ها برای تهیه مسیر پایه استفاده می شود تا یک سطح مسطح و گسترده ایجاد شود که بر روی آن سطح جاده قرار گیرد.
  2. از گریدر ها همچنین برای تنظیم سطح زیر زمین های خاک بومی یا ماسه سنگی استفاده می شود، تا شناژ بندی ساختمان های بلند به درستی ایجاد شوند.
  3. گریدر ها همچنین می توانند برای درست کردن فرعی، در راه و جاده سازی مورد استفاده قرار بگیرند. در بعضی از کشور ها، از آن ها برای تولید کانال های زه کشی با مقاطع کم عمق V شکل، در هر دو طرف بزرگراه ها استفاده می شود.

هدایت گریدر های موتور به طور معمول از طریق فرمان و دنده انجام می شود. شایان  ذکر است که در بسیاری از مدل ها امکان تنظیم فریم بین محور های جلو و عقب وجود دارد، که علاوه بر این امکان تنظیم شعاع چرخش را نیز می دهد. سایر توابع گریدر ها به طور معمول از نظر هیدرولیکی کار می کنند و می توان آن ها را مستقیماً توسط اهرم ها کنترل کرد یا از طریق ورودی های دنده یا سوئیچ های الکترونیکی، دریچه های سرووژر هیدرولیک کنترل می شوند.

نوآوری جدیدتر در گریدر ها، تجهیزات مناسب برای استفاده از آن ها با فناوری کنترل درجه چرخ است. نمونه هایی که توسط Topcon Positioning Systems،Inc ،Trimble Navigation ، Leica Geosystems یا Mikrofyn تولید شده می تواند به راحتی زاویه میان چرخ ها را تغییر دهد. تولید کنندگانی مانند Deere، نیز شروع به ادغام این فناوری ها در ماشین های خود کرده اند.

تاریخچه ساخت گریدر ها

گریدر های اولیه توسط مردم ساخته شدند، که آن ها را بر روی کمر حیوانات کاری سوار می کردند. عصر موتور با موتور های کششی، تراکتور های بخار، کامیون ها و تراکتور ها شاهد بود که چنین گریدرهای مجهز با اندازه های متفاوت توسعه می یابند. اولین گریدر اتومبیل در سال 1920، توسط شرکت  Russell Grader ساخته شد. که آن را گشت های راه هوایی راسل موتور نامیدند.

این گریدر های اولیه با اضافه کردن تیغه گریدر به عنوان اتصال به یک دستگاه تراکتور ژنرالیستی، ایجاد شدند. کاترپیلار پس از خرید این شرکت در سال 1928، به  ادغام تراکتور و گریدر به عنوان یک طرح ادامه داد. در عین حال با تعویض مسیرهای خزنده با چرخ ها، اولین بار از نوع خودران گریدر تایر لاستیکی Caterpillar Auto Patrol در سال 1931 رونمایی کرد.

در برخی از مناطق محلی مانند شمال اروپا، کانادا و مکان هایی در ایالات متحده، از گریدر های برای برف روبی در مناطق شهری و مسکونی استفاده می شود. در مناطق اسکله ای و مزارع استرالیا و آفریقا، گریدر های درجه یک اغلب تجهیزات ضروری برای مراتع، مزارع بزرگ و برای ساختن مسیرهای خاکی هستند و در جایی که  سنگ و درخت وجود ندارد و نیاز به استفاده از بولدوزر نیست، استفاده از گریدرها ضروری به نظر میرسد.

کاربرد گریدر ها

تعمیر و عیب یابی گریدر ها
تعمیر و عیب یابی گریدر ها

هدف اصلی استفاده از آن ها، ایجاد سطوح مسطح یا “درجه بندی شده” است. یک گریدر معمولاً دارای یک تیغه بلند است که بین محور های جلو و عقب خودرو قرار دارد. از گریدر هایی با تیغه دوم که در جلوی محور جلو قرار دارد نیز استفاده می شود. گریدر ها بیش تر در ساخت و ساز جاده ها مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع گریدر از نظر موتور

بر اساس نوع موتور، گریدرها به دو نوع گریدر موتور دار و بدون موتور تقسیم می‌شوند.

گریدر بدون موتور

اولین نمونه‌های گریدر در تاریخ، موتور نداشتند. به این ترتیب، عجیب نیست اگر امروز استفاده از این نوع، محدود شده باشد و فقط در برخی موارد خاص، مانند سطوحی که خاک آن سخت یا آبدار است کاربرد داشته باشد.

گریدرهای موتوردار

امروزه بیشتر گریدرهایی که تولید می‌شوند از نوع موتوردار می باشند.

برای مطالعه ی بیشتر در مورد انواع گریدرها پیشنهاد می کنیم به مقاله ی تعمیرکار گریدر چانگلین نگاهی بیندازید.

 

شرکت سفلا دیزل آماده عقد قرارداد جهت هر گونه تعمیر ماشین آلات راهسازی و …با شرکت ها و ارگانهای مختلف در هر نقطه از کشور در اسرع وقت با کادری مجرب و متخصص می باشد.

با ما در تماس باشید.

سوال های متداول تعمیر و عیب یابی گریدر ها

?‍♀️ چرا سفلا دیزل را  انتخاب کنیم؟

  • سفلا دیزل دارای بیش از 30 سال سابقه ی فعالیت در زمینه ی تعمیر ماشین آلات سنگین و عیب یابی گریدر ها می باشد. تمامی تعمیرکاران مشغول به کار در این شرکت دارای تخصص های لازم هستند و به صورت دوره ای آموزش های مورد نیاز را دریافت می کنند. هزینه های دریافتی سفلا دیزل بسیار پایین تر از سایر شرکتهای فعال در این حوزه است زیرا هدف ما جلب رضایت مشتریان عزیز می باشد.

?‍♀️ چه ایرادهایی در گریدرها رایج است؟

  • از جمله ایرادهای رایج گریدرها میتوان به روشن نشدن موتور, به سختی روشن شدن آن, متوقف شدن موتور در حین انجام کار, بالا رفتن مصرف سوخت و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

?‍♀️ چند نوع گریدر وجود دارد؟

  • گریدرها در حالت کلی از لحاظ وزن به دسته های سبک 9 تنی, نیمه سنگین 9 تا 12 تنی, سنگین 12 تا 15 تنی و سنگین وزن 15 تا 20 تنی تقسیم میشود.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

09122768227