موتور دیزلی گونهای موتور درونسوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده میشود. تفاوت اصلی آن با دیگر موتورها استفاده از احتراق در اثر تراکم است. در این گونه پیشرانهها عمل انفجار صورت نمیگیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقهزدن متراکم میشوند و دور اصلی این پیشرانهها بر خلاف موتورهای بنزین سوز ۱۰۰۰ دور در دقیقه محسوب میگردند.
در این مقاله با موتورهای دیزلی بیشتر آشنا میشویم و اهمیت نقش تعمیرکار موتور دیزلی را برررسی خواهیم کرد.
تاریخچه ی موتور دیزلی
در سال ۱۸۹۰ میلادی آکروید استوارت حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت کرد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم میگردید و سپس (به منظور جلوگیری از اشتعال پیشرس) سوخت به داخل هوای متراکم شده تزریق میشد، این موتورهای با فشار پایین بودند؛ و برای مشتعل ساختن سوخت تزریق شده از یک لامپ الکتریکی یا روشهای دیگر در خارج از سیلندر استفاده میشد.
در سال ۱۸۹۲ دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شدهای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی، بلافاصله بعد از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام میگرفت. این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا بهوجود میآمد. وی ابتدا دوست داشت که موتور وی پودر زغال سنگ را بسوزاند ولی به سرعت به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی گرفت.
طی سالهای متمادی پس از اختراع موتور دیزل، از این نوع موتور عمدتاً و منحصراً در کارهای درجا و سنگین از قبیل تولید برق، تلمبه کردن آب، راندن قایقهای مسافری و باری و همچنین برای تولید قدرت جهت رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده میشد. این موتورها سنگین، کم سرعت، دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهارزمانه بودند.
موتورهای دیزل نیز مانند سایر موتورهای احتراق داخلی بر مبناهای مختلفی قابل طبقهبندی هستند. مثلاً میتوان موتورهای دیزل را بر حسب مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتورهای دیزل دوزمانه یا موتورهای دیزل چهارزمانه تقسیمبندی نموده یا بر حسب قدرت تولیدی که به شکل اسب بخار بیان میگردد. یا بر حسب تعداد سیلندر یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به فقط یک نوع Vشکل است.
ساختمان ساختار موتورهای دیزل تنها در سیستم تغذیه و تنظیم سوخت با موتورهای اشتعال جرقهای تفاوت میکند؛ بنابراین ساختارهای بسیار مشابهی میان این موتورها وجود دارد و تنها تفاوت ساختمانی آنها قطعات زیر است که در موتورهای دیزل وجود دارد و در سایر موتورهای احتراق داخلی وجود ندارد.
- پمپ انژکتور: وظیفه تنظیم میزان سوخت و تأمین فشار لازم جهت پاشش سوخت را به عهده دارد.
- انژکتورها: باعث پودر شدن سوخت و گازبندی اتاقک احتراق میشوند.
- فیلترهای سوخت: باعث جداسازی مواد اضافی و خارجی از سوخت میشوند.
- لولههای انتقال سوخت: میبایست غیرقابل اشباع بوده و در برابر فشار پایداری نمایند.
- توربوشارژر: باعث افزایش هوای ورودی به سیلندر میشوند.
همانگونه که اشاره شد موتورهای دیزل بر اساس نحوه کار کردن به دو دسته موتورهای چهارزمانه و دوزمانه تقسیم میشوند. لیکن در هر دوی این موتورها چهار عمل اصلی انجام میگردد که عبارتند از
- مکش یا تنفس
- تراکم یا فشار
- کار یا انفجار
- تخلیه دود
اما بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا یا به صورت توأم انجام گیرند.
تعمیرات دیزل ژنراتور
سرویس و نگهداری صحیح همواره سبب افزایش عمر و دوام دستگاه ها و عدم نیاز به تعمیرات در کوتاه مدت می شوند.
دیزل ژنراتور نیز با توجه به ماهیت کارکردی آن همواره نیاز به سرویس و نگهداری صحیح دارد. سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور با توجه به ماهیت برق اضطراری آن در صنایع مختلف اهمیت دو چندان می یابد. توجه داشته باشید که اغلب موارد نیاز به تعمیر دیزل ژنراتور و بروز خرابی، عدم سرویس دیزل ژنراتور و نگهداری اصولی در زمان های تعیین شده بوده است.
تعویض به موقع فیلتر های گازوئیل ، فیلتر هوا و فیلتر های روغن جز اصلی ترین و پیش پا افتاده ترین اعمال جهت افزایش عمر دیزل ژنراتور می باشد. همچنین انجام بازرسی های فنی مطابق با دستور العمل نگهداری دیزل ژنراتور نیز از جمله عوامل موثر در این زمینه می باشد. این اطلاعات معمولا در دفترچه های فنی کارخانه سازنده که در اختیار نمایندگان آنها قرار دارد آمده است.
اهمیت نقش تعمیرکار موتور دیزلی
اغلب دیزل ژنراتور ها (برندهای معتبر) که به طور اضطراری استفاده می گردند، در صورت سرویس صحیح در طول عمر خود نیاز به تعمیر نخواهند داشت. البته تعمیر دیزل ژنراتور هایی که دائماً در حالت کار هستند و یا در محیط های نامناسب محیطی و هوایی قرار دارند امری کاملاً طبیعی است.
آنچه در انجام تعمیرات دیزل ژنراتور بسیار اهمیت دارد دانش فنی در عیب یابی دستگاه، جهت حداقل نمودن هزینه ها و سپس استفاده از قطعات یدکی اصلی می باشد. گاهاً ضعف فنی و یا استفاده از قطعات مشابه اصلی، سبب اعمال هزینه های چند باره و بروز خسارت های جبران ناپذیر به مجموعه ها گردیده است.
تعویض به موقع فیلتر های گازوئیل ، فیلتر هوا و فیلتر های روغن جز اصلی ترین و پیش پا افتاده ترین اعمال جهت افزایش عمر دیزل ژنراتور می باشند. همچنین انجام بازرسی های فنی مطابق با دستور العمل نگهداری دیزل ژنراتور نیز از جمله عوامل مؤثر در این زمینه می باشد. این اطلاعات معمولاً در دفترچه های فنی کارخانه سازنده که در اختیار نمایندگان آنها قرار دارد آمده است.
شرکت سفلا دیزل آماده عقد قرارداد جهت هر گونه تعمیر ماشین آلات راهسازی و …با شرکت ها و ارگانهای مختلف در هر نقطه از کشور در اسرع وقت با کادری مجرب و متخصص می باشد.
با ما در تماس باشید.
منبع en.wikipedia.org
- موضوع: دیزل ژنراتور, ماشین آلات سنگین
- برچسب: تعمیرات دیزل, تعمیرکار موتور دیزلی, موتور دیزلی