تست و تعمیر پمپ و سوزن انژکتور+6 مشکل انژکتورها

تست و تعمیر پمپ و سوزن انژکتور+6 مشکل انژکتورها
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله قصد داریم به تعمیر پمپ و سوزن انژکتور بپردازیم . لذا ابتدا به معرفی سوزن انژکتور و آشنایی با پست ها میپردازیم.تا اطلاعات کاملی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

انژکتورها

سیستم انژکتوری وظیفه ی  مخلوط کردن سوخت و هوا به نسبت لازم و تزریق آن به موتوررا برعهده دارد.

این کار  موجب پایین آمدن مصرف سوخت خودرو و میزان آلودگی هوا می‌گردد.

اجزاء اصلی انژکتور

  • اورینگ
  • فیلتر ورودی
  • بدنه انژکتور
  • سلونوئید
  • سوزن انژکتور
  • سوراخ خروجی
  • درپوش محافظ

سوخت با فشار ثابت از قسمت فوقانی وارد فیلتر ورودی انژکتور می‌شود. فشار ورودی به انژکتور، معادل فشار ریل سوخت است که مقدار آن ثابت است.

با فعال شدن میدان ایجاد شده توسط سلونوئید، سوزن انژکتور به سمت بالا حرکت داده شده و پاشش از طریق سوراخ انتهائی انجام می‌شود.

تاریخچه انژکتور

در اواخر سال 1950 و اوایل سال 1960 میلادی کارخانه شورولت و پونتیاک اولین طرح سوخت‌رسانی انژکتوری مکانیکی نوع تزریق دائم را عرضه کردند. در اواخر سال 1950 شرکت کرایسلر تعدادی اتومبیل انژکتوری با سیستم الکترونیکی تولید نمود و نام این طرح را بندیکس الکتروژکتور نامید. با ظهور ترانزیستور و دیود در صنعت الکترونیک، در سال 1968 میلادی شرکت فولکس واگن نمونه ایی از طرح شرکت بوش را در روی موتورهای خود بکار برد.

با استفاده از اطلاعات ارسالی توسط سنسورها، ECU محاسبات دقیقی جهت تعیین میزان سوخت مصرفی موتور انجام می‌دهد. پس از انجام این محاسبات، ECU با استفاده از دستورات ارسالی به انژکتور، مقدار پاشش و زمان پاشش سوخت را تعیین می‌نماید. (

از آنجایی‌که زاویه ی  پاشش سوخت و موقعیت قرارگیری انژکتور بسیاردر  روی فرآیند اختلاط سوخت و هوا و در نتیجه احتراق موتورتاثیر دارد، لذا زاویه پاشش و موقعیت مونتاژی انژکتور نیز اهمیت ویژه‌ای در عملکرد موتور دارد

انژکتور و رسوب زدایی

با توجه به سیاستهای کاهش آلودگی و کنترل مصرف سوخت ,استفاده از تکنولوژیهای جدید جهت حل این مشکلات بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل استفاده از سیستمهای انژکتوری در خودروهای موجود، رایج شده است.

دور موتور، فشار منیفولد(مپ سنسور)، دریچه گاز، سنسور اکسیژن و …

از جمله سنسورهایی هستن که در جمع آوری اطلاعات موتور استفاده می گردد.

اطلاعاتی که از این سنسورها به دست می آید به مغز الکترونیکی خودرو (ECU) فرستاده شده و پردازش می‌گردد. پس از بررسی این اطلاعات،  ECUدستورات اجرائی خود را از طریق عملگرها، روی موتور اعمال می‌نماید.

عملگرهای موجود عبارتند از: موتور پله‌ای، کوئل، پمپ بنزین ، انژکتورها و … .

از میان عملگرهای موجود، انژکتور بنزین بدلیل برخورداری از مشخصات فنی ویژه، از اهمیت خاصی در سیستم کنترلی موتور برخوردار است. در واقع این قطعه یک شیر الکترونیک دقیق است که با استفاده از آن می‌توان میزان سوخت مورد نظر را در زمان تعیین شده (توسط ECU) تهیه نمود.

 

مشکلات زیر حاصل ایجاد مشکل در عملکرد انژکتور است:

  1. کاهش توان و عملکرد موتور
  2. استارت نامناسب خودرو (روشن شدن نامناسب)
  3. افزایش آلایندگیهای خروجی
  4. کاهش عمر و عملکرد کاتالیست خودرو (CatalystConverter)
  5. کاهش عمر و عملکرد سنسور اکسیژن خودرو(Lambda Sensor)
  6. افزایش مصرف سوخت

سوزن انژکتور

تست و تعمیر پمپ و سوزن انژکتور+6 مشکل انژکتورها
تست و تعمیر پمپ و سوزن انژکتور+6 مشکل انژکتورها

سوزن انژکتور قطعه ای است که وظیفهٔ پاشش سوخت را در داخل موتور خودرو برعهده دارد.

تاریخچهٔ سوزن انژکتور

بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ میلادی کمپانی شورولت اولین نوع سوزن انژکتور مکانیکی را ارائه نمودند.

با اختراع ترانزیستور و دیود در سال ۱۹۶۸ میلادی شرکت خودرو سازی فولکس با همکاری بود نمونهٔ اولیهٔ سوزن انژکتورهای امروزی را تولید کردند.

سوزن انژکتور چگونه کار میکند؟

پمپ, بنزین در خودرو بصورت ثابت بنزین خودرو را از باک میکشد و با فشار ۳٫۵ بار پشت سوزن انژکتور نگه می ‌دارد.

در زمان روشن شدن خودرو  سوزن انژکتور مقدار ثابتی بنزین را پاشش می‌کند و با گاز دادن این مقدار بیشتر می‌شود.

 کم و زیاد شدن پاشش سوزن انژکتور

کم و زیاد شدن پاشش سوزن اژکتور در کنترل یونیت خودرو (کامپیوتر خودرو) است. که خود ای سی یو برای فرمان دادن این کار از سنورهایی استفاده می‌کند که مهم‌ترین این سنسورها سنسور اکسیژن، سنسور دور موتور و سنسور دریچه گاز است.

اهمیت سوزن انژکتور

سوزن انژکتور جز اصلی‌ترین و حساس تریت قطعات خودرو است.

این قطعه به قدری حساس است که حتی زاویهٔ پاشش بنزین، پودر کردن یا شره کردن بنزین، عکس العمل به موقع و نوع پاشش ان از اهمیت بالایی برخوردار است.

در چه صورتی سوزن انژکتور خراب است؟

به راحتی و با ملاحظه ی یک سری علائم در خودرو میتوان به خراب بودن سوزن انژکتور پی برد.

برای مثال : اگر همین قطعه ی کوچک  تماما گیر کنند یا کم بپاشند قدرت خودرو افت کرده و یا روشن نمی شود.

ولی اگر قطعه معیوب باشد چراغ چک روشن میشود و اصطلاحا خودرو ۳ کار می کند .

و اگر یکی یا چند تا کم بپاشند شتاب خودرو کاهش میابد که باید هر ۲۰ هزار کیلومتر سوزنها سرویس شوند.

انژکتورها قطعات کوچکی در موتور خودرو هستند که سوخت خودرو را با فشار زیادی به سیلندرها پمپ می‌کنند. این فشار زیاد باعث می‌شود تا سوخت به صورت قطرات بسیار ریز و پودر مانند ,در سیلندرها وارد شود و به این ترتیب با کوچکترین جرقه شمع، سیلندر دچار احتراق شود.

گرفتگی سوزن انژکتور یا کثیف شدن آن یکی از مشکلاتی است که به وفور برای سوزن انژکتورها پیش می آید.

از مواردی که سبب خراب شدن انژکتورها میشود میتوان به  استفاده از سوخت‌های بی کیفیت یا وجود رسوبات و آلودگی در باک خودرو و همچنین خراب بودن فیلتر بنزین اشاره کرد.

در نتیجه مسیر سوخت بسته میشود.

از آنجا که سوزن انژکتور که سوخت از طریق آن به سیلندر پمپ می‌شود منافذی بسیار ریز دارد، در صورتی که آلودگی به سوزن انژکتور وارد شود، از مسیر سوزن نمی‌تواند گذر کند و باعث بسته شدن آن می‌شود. این اتفاق سبب می‌شود تا یکی از سیلندرها عمل احتراق نداشته باشد و موتور خودرو با مشکل روبرو شود.

 

پمپ ها

تست و تعمیر پمپ و سوزن انژکتور+6 مشکل انژکتورها
تست و تعمیر پمپ و سوزن انژکتور+6 مشکل انژکتورها

برای جابجایی و انتقال انواع مایعات از پمپ ها استفاده میشود.

افزایش فشار، باعث جابجایی مایعات به ارتفاع بالاتر یا حتی پایین تر می شود.

پمپ ها در صنایع مختلف کاربردهای مختلف و فراوانی دارند.

پمپ ها از منابع انرژی مختلفی استفاده می کنند که شامل پمپ ها با کارکرد دستی، برقی، موتورهای درون سوز و نیروی باد می شود .

پمپ ها دارای اندازه های مختلفی هستند که از سایز میکروسکوپی برای کارهای پزشکی تا پمپ های بزرگ صنعتی را شامل می شود.

نحوه ی کار پمپ ها

پمپ انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی مانند موتور گرفته و به سیال مایعی که در حال عبور از آن است منتقل می کند. در نتیجه انرژی سیال پس از خارج شدن از پمپ افزایش می یابد.

موارد استفاده از پمپ ها

از پمپ ها برای انتقال و یا جابجایی سیال از یک نقطه به نقطه دیگر در یک سیستم لوله کشی و یا هیدرولیک استفاده می شود پمپ ها متناسب با موارد مصرفی دارای انواع مختلفی هستند.

برای کار با پمپ ها لازم است با واژه ها و اصطلاحات فنی زیر آشنا باشید;

دبی

به عبارت دیگر به مقدار سیال یا مایعی که در واحد مشخصی از زمان از نقطه ای خاص مانند خروجی پمپ و یا سطح مقطع لوله عبور کرده و خارج می شود، دبی گفته می شود که می تواند بر حسب لیتر بر دقیقه، لیتر بر ثانیه و یا متر مکعب در هر ساعت محاسبه شود.  و معمولا آن را با Q نمایش می دهند. اندازه گیری دبی بصورت عمده و بر اساس دو دسته واحد اندازه گیری صورت می پذیرد:

واحدهای جرمی: میزان عبور توده جرمی سیال در کسر مشخصی از زمان محاسبه می گردد مانند Kg/h

واحدهای حجمی: میزان عبور توده حجمی از سیال در واحد زمان محاسبه می شود مانند lit/min (لیتر در دقیقه) و m3/s (متر مکعب در ثانیه)

هد (ارتفاع) یا فشار پمپ

یعنی یک پمپ تا چه ارتفاعی (در شرایط استاندارد) می تواند سیال را تحت فشار بالا ببرد

فشار (Pressure)

یعنی مقدار فشار وارد شده بر روی هر واحد از سطح زمین است. و باید دقت داشت که با مقدار ارتفاع اشتباه نشود

با عبور سیال از لوله ها، فیلتر و یا شیرها و در اثر اصطکاک با جداره داخلی آنها مقدار جریان سیال و در نتیجه ارتفاع پمپاژ تا حدودی کاهش می یابد که به آن افت ارتفاع گفته می شود.

جرم مخصوص سیال

به معنی وزن آن سیال/مایع در یک واحد اندازه گیری خاص می باشد

توان خروجی

به مقدار توان (انرژی) وارد شده به سیال توسط پمپ، توان خروجی پمپ گفته می شود که به سه عامل دبی، ارتفاع و وزن سیال بستگی دارد.

برای مثال توان خروجی پمپ مورد استفاده جهت پمپاژ بنزین بسیار پایین تر از توان خروجی پمپی است که جهت پمپاژ اسید سولفوریک مورد استفاده قرار می گیرد زیرا وزن هر دو سیال متفاوت می باشند.

توان مصرفی

به توان وارد شده به پمپ توسط موتور و انتقال آن به سیال، توان مصرفی پمپ گفته می شود. به واسطه عواملی همچون اصطحکاک سیال با لوله ها و یا افت های هیدرولیکی طبیعی در خود دستگاه، همواره توان خروجی پمپ کمتر از توان مصرفی ان خواهد بود.

راندمان

برای مثال پمپی که دارای راندمان 75 درصدی است، یعنی تنها پمپ درصد از توان مصرفی را برگردانده و 25 درصد آن در اثر اصطکاک سیال با لوله ها و سایر وسایل و یا حرارت داخل لوله و دستگاه هدر می رود. در نتیجه هر چه راندمان پمپ بیشتر باشد، مقدار درصد هدر رفت توان مصرفی کمتر است. بنابراین هزینه مصرف انرژی آن کمتر می باشد.

پمپ دورانی یا Rotary چیست؟

در این نوع پمپ ها، جابجایی توسط حرکت دورانی چرخ دنده، میل بادامک و یا پره ها انجام می شود.

انواع پمپ دورانی

  1. پمپ دنده ای
  2. پمپ لوب
  3. پمپ پره ای
  4. پمپ پیش رونده خلاء
  5. پمپ پیش رس
  6. پمپ اسکرو

 

برای تست و تعمیر پمپ و سوزن انژکتور با تعمیرکاران ما در تماس باشید.

سوالات متداول

پمپ دورانی یا Rotary چیست؟

در این نوع پمپ ها، جابجایی توسط حرکت دورانی چرخ دنده، میل بادامک و یا پره ها انجام می شود.

در چه مواردی از پمپ ها استفاده میشود؟

پمپ انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی مانند موتور گرفته و به سیال مایعی که در حال عبور از آن است منتقل می کند. در نتیجه انرژی سیال پس از خارج شدن از پمپ افزایش می یابد.

سوزن انژکتور چیست؟

سوزن انژکتور قطعه ای است که وظیفهٔ پاشش سوخت را در داخل موتور خودرو برعهده دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

برچسب‌ها
انواع لودر انواع لیفتراک بلدوزر بهترین تعمیرکار بیل مکانیکی بولدزر بولدوزر بیل مکانیکی تعمیرات بیل مکانیکی تعمیرات لودر تعمیر انواع بیل مکانیکی تعمیر انواع لیفتراک تعمیر بولدزر تعمیر بیل بکهو تعمیر بیل مکانیکی تعمیر حرفه ای بیل مکانیکی تعمیر لودر تعمیر لیفتراک تعمیر ماشین آلات سنگین تعمیر و نگهداری از انواع لیفتراک تعمیر و نگهداری از بیل مکانیکی تعمیر و نگهداری از لودر تعمیر و نگهداری از لیفتراک تعمیر و نگهداری انواع لودر تعمیر و نگهداری بیل مکانیکی تعمیرکار انواع لودر تعمیر کار بولدزر تعمیرکار بیل مکانیکی تعمیرکار حرفه ای بیل مکانیکی تعمیرکار حرفه ای لیفتراک تعمیرکار لودر تعمیرکار لیفتراک تعمیر گریدر شرکت تعمیرات لودر شرکت تعمیرات لیفتراک شرکت تعمیر بیل مکانیکی شرکت تعمیر دامپتراک شرکت تعمیر لودر شرکت تعمیر لیفتراک شرکت تعمیر و نگهداری از بیل مکانیکی شرکت تعمیر و نگهداری لیفتراک عیب یابی لیفتراک لودر لیفتراک مکانیک بیل مکانیکی مکانیک لیفتراک
نظرات مشتریان
09122768227 مشاوره تلفنی رایگان