زمان مناسب برای تعمیرات برنامه ای ماشین آلات سنگین

تعمیرات برنامه ای ماشین آلات سنگین

ماشین ها متناسب با شرایط کار، پیچیدگی مکانیزم و اهمیت در دوره های زمانی مختلف با سطوح بازدید مختلف بررسی می شوند.

به طور مثال در بازدید های روزانه که قبل و بعد از انجام کار روزانه انجام می گردد قسمت ها و مکانیزم های ظاهری دستگاه مطابق دفترچه راهنما بررسی می گردند و مشکلات جزئی به سرعت برطرف می شوند.

در صورتی که بازدید های روزانه قبل از کار انجام نشود، امکان دارد ماشین در حین کار، به صورت جدی  تری خراب شده و از کار بیفتد. که ضمن افزایش هزینه های تعمیر، زمان کار نیز از دست برود.

با انجام بازدید های روزانه پس از کار در صورت بروز مشکل، زمان کافی برای برطرف کردن خرابی تا روز کاری بعدی در دست است؛ ضمن این که می توان برای روز بعد برنامه ریزی کرد.

تعمیرات دوره ای با فاصله بیش تر، دارای دقت بیشتری است و طبق دستور العمل سازنده و در دوره های زمانی معینی انجام می شود.

سرویس و نگهداری ماشین آلات سنگین

براي جلوگيري از خرابي ماشين هاي كشاورزي، بايد به  طور منظم و در زمان هاي مشخص اقدامات پيشگيرانه انجام داد. اين اقدامات پیشگیرانه، اصطلاحا سرویس و نگهداری نامیده می شوند. سرویس و نگهداری کمک شایانی به کاهش هزینه های کاربرد و تعمیر ماشین خواهد کرد. همچنین موجب افزایش طول عمر مفید ماشین می شود.

به عنوان مثال اگر هوا کش موتور به موقع تمیز و یا تعویض نشود، علاوه بر کم شدن توان موتور و افزایش مصرف سوخت، موجب خرابی برخی از قطعات خواهد شد که نیاز به تعمیر خواهد داشت.

در پروژه های عمرانی، علاوه بر هزينه هاى تعمير، می تواند موجب سپرى شدن زمان عملیات و زیان های ناشى از آن شود، که با انجام به موقع سرویس  ها از آن جلوگیری می گردد. انجام منظم سرویس ها علاوه بر سلامت ماشین، از منظر زیست محیطی و ایمنی نیز حائز اهمیت است.

تعمیرات برنامه ای ماشین آلات سنگین
تعمیرات برنامه ای ماشین آلات سنگین

دوره های انجام سرویس

سرویس های این گونه ماشین ها، باید مستمر و منظم انجام گیرد. بیش ترین توصیه برای انجام سرویس های این ماشین ها براساس ساعت کار می باشد.

فواصل زمانی می تواند پس از ۵، ۱۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۵۰، ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ ساعت کار باشد.

اکثر تراکتور ها در سال بین 250 تا 500 ساعت کار می کنند؛ بنابراین این ماشین ها به غیر از سرویس های با دوره های کوتاه تر، به صورت سالانه یا دو سالانه سرویس می شوند. زمان مناسب برای انجام سرویس ماشین های کشاورزی در زمان بیکاری ماشین است. در این مدت، زمان کافی برای سرویس وجود دارد.

انواع تعمیرات برنامه ای

تعمیرات برنامه ای به دو دسته سرویس های عمومی و سرویس های اختصاصی تقسیم بندی می شوند که هر یک از این دو مورد، دارای شاخه هایی هستند.
سرویس های عمومی شامل آچار کشی، شست و شو، تعویض روغن، روانکاری و تنظیم تسمه یا زنجیر می باشد. در ادامه به توضیح دو‌ مورد از آن ها پرداخته شده است.

 

روانکاری

قطعات متحرک زیادی در ماشین ها وجود دارد که سطوح آن ها روی هم حرکت می کنند. استفاده از مواد روانکاری بین سطوح این قطعات، باعث حرکت روان آن ها شده و از فرسایش بیش از حد، فرسودگی و از کار افتادگی قطعات، جلوگیری می کند. موادی که به عنوان روانکار استفاده می شوند، عموماً روغن یا گریس هستند.

گریس نوعی روغن جامد یا نیمه جامد است. نوع روغن، دوره زمانی و محل های گریس کاری در دفترچه راهنما تعیین شده است. برای گریس کاری از گریس پمپ استفاده می شود. گریس از طریق گریس خوری كه در نقاط مختلف روی ماشین قرار دارد، تزریق می گردد.

 

تنظیم تسمه یا زنجیر

در بسیاری از تراکتور ها، از انواع مکانیزم تسمه و چرخ تسمه برای انتقال حرکت دورانی و نیرو استفاده شده است. در این مکانیزم حرکت محور محرک از طریق چرخ تسمه ای که روی آن قرار دارد و تسمه به چرخ تسمه متحرک منتقل می شود.

کشیدگی تسمه در این مکانیزم باید تنظیم شود تا از فرسودگی زود  هنگام آن جلوگیری کرد. کشیدگی کم تسمه باعث افزایش لغزش و در نهایت پاره شدن آن می شود. در صورتی که تسمه پاره نشود، پوشش های تسمه در اثر برخورد با چرخ تسمه مستهلک می گردد. کشیدگی بیش از حد تسمه باعث داغ شدن تسمه و اجزای دیگر مانند یاتاقان ها، چرخ تسمه ها و محور ها می گردد.

 

تمیز کردن زنجیر ها

وجود رسوبات روی زنجیر به مرور زمان سبب خشک شدن زنجیر شده و انعطاف آن را می گیرد. در این حالت زنجیر نمی تواند به راحتی روی چرخ زنجیر ها حرکت کند. برای جلوگیری از تجمع رسوبات روی زنجیر باید آن را به طور منظم تمیز کرد. برای تمیز کردن زنجیر می توان آن را روی کار تمیز نمایید. اما بهتر این است که زنجیر را پیاده کرده و آن را پس از شست وشو در روغن غوطه ور کنید.

روغن کاری زنجیر، مهم ترین عامل در افزایش عمر مکانیزم چرخ زنجیر است. روغن کاری زنجیر باعث افزایش عمر آن از 3 تا 10 برابر نسبت به زمان کارکرد بدون روغن است.

شایان به ذکر است که برای روغن کاری، چکاندن روغن روی زنجیر کافی نیست. روغن باید به فضای بین بوش ها و حلقه های زنجیر برسد.

برای این کار باید روغن کاری را زمانی که زنجیر گرم است انجام داد و سپس برای مدت کوتاهی زنجیر را به حرکت در آورد. روغن کاری را همیشه در پایان روز باید انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برچسب‌ها
انواع باکت انواع لودر انواع لیفتراک بیل مکانیکی تعمیرات بیل مکانیکی تعمیر انواع بیل مکانیکی تعمیر انواع لیفتراک تعمیر بیل بکهو تعمیر بیل مکانیکی تعمیر حرفه ای بیل مکانیکی تعمیر لودر تعمیر لیفتراک تعمیر لیفتراک دیزلی تعمیر ماشین آلات سنگین تعمیر و نگهداری از انواع لیفتراک تعمیر و نگهداری از بیل مکانیکی تعمیر و نگهداری از لودر تعمیر و نگهداری از لیفتراک تعمیر و نگهداری انواع لودر تعمیر و نگهداری بیل مکانیکی تعمیرکار انواع لودر تعمیرکار بیل مکانیکی تعمیرکار حرفه ای بیل مکانیکی تعمیرکار حرفه ای لیفتراک تعمیرکار لودر تعمیرکار لیفتراک تعمیرکار لیفتراک دیزلی تعمیر گریدر شرکت تعمیرات بیل مکانیکی شرکت تعمیرات لودر شرکت تعمیرات لیفتراک شرکت تعمیر باکت شرکت تعمیر بیل مکانیکی شرکت تعمیر دامپتراک شرکت تعمیر لودر شرکت تعمیر لیفتراک شرکت تعمیر لیفتراک گازسوز شرکت تعمیر و نگهداری از بیل مکانیکی شرکت تعمیر و نگهداری لیفتراک عیب یابی لیفتراک لودر لیفتراک مکانیک بیل مکانیکی مکانیک لیفتراک نگهداری لیفتراک
برای تماس کلیک کنید 09121976821