سفلا دیزل

تعمیر گیربکس های راهسازی+آشنایی با 6 جز آنها

تعمیر گیربکس های راهسازی+آشنایی با 6 جز آنها
1/5 - (1 امتیاز)

گیربکس یکی از اصلی ترین اجزای وسایل نقلیه است. به قدری با ارزش است که شاید بتوان با موتور در یک جایگاه مقایسه کرد.تعمیر گیربکس های راهسازی و نگهداری از آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مقاله اطلاعاتی در زمینه ی گیربکس های ماشین آلات راهسازی در اختیار شما قرار خواهیم داد .

این قطعه حیاتی در حرکت‌کردن خودرو نقش اساسی دارد، سرعت موتور را تنظیم می‌کند و قدرت موتور را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد.

گیربکس از قطعاتی به‌هم پیوسته تشکیل شده است که عملکردشان به هم وابسته است. سازوکار گیربکس طوری است که اگر هر بخش از آن خراب شود یا آسیب ببیند، کل سیستم با مشکل مواجه می‌شود.

معادل فارسی گیربکس ” جعبه دنده” است. جعبه دنده ها ماشینهایی هستندکه بعد از موتور یا سر راه وسایل صنعتی قرار می گیرند

و می توان با کم و زیاد کردن نسبت توسط مکانیزم داخل گیربکس ،گشتاور مورد نیاز دستگاه را بدست آورد.

 

تعمیر گیربکس های راهسازی+آشنایی با 6 جز آنها
تعمیر گیربکس های راهسازی+آشنایی با 6 جز آنها

گیربکس ماشین آلات راهسازی

گیربکس ماشین آلات راهسازی از مهمترین قطعات زیربندی و موتوری در این ماشین ها است ، که وظیفه ی انتقال و تنظیم قدرت موتور به چرخ ها را بر عهده دارد.

از قسمت های مختلف گیربکس می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دسته دنده
  • میل ماهک
  • ماهک
  • کشویی دنده
  • و چرخ دنده

این قطعه مهم و کاربردی در همه ی  ماشین آلات سبک و سنگین از مهمترین قطعات مصرفی این خودرو ها می باشد.

که در صورت استفاده های طولانی مدت از این ماشین آلات به مرور مستهلک می شود و نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا می کند.

در صورتی که از ماشین آلات طولانی استفاده شود, این قطعه به مرور نیاز به تعمیر و نگهداری پیدا میکند و حتی در مواقعی نیاز پیدا میکند تا تعویض شود.

تعمیر گیربکس های راهسازی

قیمت انواع گیربکس ماشین آلات راهسازی با توجه به عواملی چون قدرت موتور، دیفرانسیل، برند ماشین و … متغیر می باشد.

و به دلیل اهمیت بالای این قطعه , توصیه می کنیم در بازه های زمانی مشخص به بازبینی و تعمیر آن اقدام کنید تا از فرسایش زودهنگام و ناگهانی آن جلوگیری شود.

کاربرد گیربکس ها

گیربکس و یا جعبه دنده در انواع ماشین آلات راهسازی به مجموعه ای از قطعات گفته می شود که به منظور تنظیم دور موتور و انتقال قدرت آن به دیفرانسیل, قرار گرفته اند.

انرژیی که از طریق گیربکس به دیفرانسیل ماشین انتقال داده می شود ، باعث حرکت چرخ های جلو و عقب در ماشین و تنظیم سرعت آن می شود.

پیشنهاد میکنیم به مقاله ی تعمیر تخصصی گیربکس+معرفی 10 نوع گیربکس هم نگاهی بیندازید.

قسمت های مختلف گیربکس

1.بدنه اصلی یا پوسته

بدنه اصلی در گیربکس , سایر اجزا مثل شفت و بلبیرینگ ها را نگه میدارد و نیروي حاصل از آن ها را تحمل میکند و هم از اجزاي داخلی محافظت میکند .

و چون بدنه باید تاثیر های ناشی از  تنش و نیرو و کرنشهاي حرارتی را تحمل کند لذا باید از جنسی مقاوم وبا ضخامتی مناسب باشد.

جنس پوسته معمولا از چدن ریختگري است. چون ارزان تر از جنسهای دیگر مثل فولاد است و هم خاصیت از بین بردن ارتعاشات را دارد .

در بعضی مواقع که تنشهاي وارده به پوسته زیاد پیش بینی میشود.

 

تعمیر گیربکس های راهسازی+آشنایی با 6 جز آنها
تعمیر گیربکس های راهسازی+آشنایی با 6 جز آنها

جنس پوسته را از فولاد ریختگري میسازند. در کاربردهاي خاصی مانند خودرو سازي که به وزن سبک احتیاج است, جنس پوسته را از آلیاژهاي سبک تر می سازند.

به طور معمول پوسته ی گیربکس ها را یک تکه یا در نهایت دو تکه میسازند.در مواقعی که اندازه ی آن بسیار بزرگ است که امکان یک تکه بودن آن در ریخته گری امکان پذیر نیست, سعی میشود پوسته گیربکس را با حداقل تکه ها بسازند.

عیب این چند تکه بودن این است که به خوبی نمیتواند سر و صدا را از بین ببرد .

البته بعد از جوشکاري تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد تا تنشهاي حرارتی ناشی از جوشکاري کم شود. در گیربکسهاي دوتکه سطوحی که روي هم قرار می گیرند باید با دقت زیاد ماشین کاري شوند.

و بین این دو تکه هم واشر مناسب قرار میگیرد تا از نشت روغن جلوگیري کند.

نکته ی دیگر برای آن که پوسته یا بدنه ی گیربکس تاب بر ندارد,این است که پیچ ها در ترتیب درست بسته شوند.

اگرگیربکس در شرایطی کار میکند که تحت تاثیر عوامل خارجی مثل محیط اسیدي یا مه نمک یا شرایطی که گیربکس در معرض خوردگی قرار گیرد لازم میشود که سطح پوسته گیربکس را آبکاري یا رنگ کنند.

2.شفت ها یا محور ها

شفت ها در گیربکس ،  عضو چرخنده اي است که سطح مقطع آن معمولا دایره ای شکل است و براي انتقال توان یا حرکت به کار می‌رود. شفتها به عنوان محور چرخش یا نوسان اجزایی مانند چرخدنده ها ، چرخ تسمه ها ، چرخ لنگرها ، میل لنگ ها وچرخ زنجیرها به کار می روند .

تعمیر گیربکس های راهسازی+آشنایی با 6 جز آنها
تعمیر گیربکس های راهسازی+آشنایی با 6 جز آنها

یک میل محور عضو غیر چرخنده اي است که گشتاوری به آن وارد نمی شود و فقط به عنوان تکیه گاه اجزایی مانند چرخ ها و چرخ تسمه ها به کار می رود.

3.درپوش بلبرینگ گیربکس

درپوش بلبیرینگ باید به دو تکه پوسته پیچ شود . وظیفه آن پوشاندن سوراخ هایی است که بلبیرینگ ها را در آن نصب میکنند و از طرفی کمک می کنند که بلبیرینگ در محل مناسب خود بماند و همچنین درپوش ها براي سوار کردن سیل ها استفاده میشوند. سیلها در محل شیار درپوشها جاساز میشوند .در سطح بین درپوش و پوسته واشري براي پیشگیري از نشت روغن میگذارند.

4.نشت بند ها

به طور کلی براي حفاظت یاتاقان از گردو خاك و مواد خارجی و نگهداري روغن از حفاظ هاي همراه یا همان نشت بند استفاده میشود . این کار را میتوان  به سه روش انجام داد, که شامل نشت بند نمدي ، نشتبندهاي تجاري ، و نشتبندهاي شیاردار می باشد.

5.واشرهاي آب بندی

واشرها اجزایی هستند که براي آب بندي بین دو قطعه استفاده می شوند . این واشرها از نشت روغن یا آب یا گاز از بین محافظ جلوگیري میکنند که از لحاظ جنس به انواع واشر هاي کائوچویی و فلزي و کاغذي و پلاستیکی و لاستیکی طبقه بندي میشوند که براساس میزان آب بندي که مورد نیاز است و با توجه به مقدار فشاري که دو سطح وارد می کنند واشر مورد نظر انتخاب میشود.

6.خارها ، پین ها و پیچهاي تنظیم

طیف گسترده اي از پین ها و خارها و وجود دارند که بسیاري از پین ها مانند پین هاي فنري عمل می کنند . برخی از این پین ها مانند خارها براي تثبیت موقعیت به کار میروند و نبایستی تحت گشتاور هاي بسیار بالا قرار گیرند اما برخی دیگر تحت گشتاورهاي بسیار بالا قرار می گیرند.

 

شرکت سفلا دیزل آماده عقد قرارداد جهت هر گونه تعمیر ماشین آلات راهسازی و …با شرکت ها و ارگانهای مختلف در هر نقطه از کشور در اسرع وقت با کادری مجرب و متخصص می باشد.

با ما در تماس باشید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

09122768227