تعمیرات پیشگیری یا pm چیست؟

تعمیرات پیشگیری

ماشین هایی همچون تراکتور ها در سخت ترین شرایط کار می کنند. لذا در صورت سرویس نشدن و یا تعمیر دیر هنگام خیلی زود از کار می افتند. این ماشین ها در طول عمر خود، برای سرویس و یا تعمیر بار ها به کارگاه تعمیر برده می شوند.

تعمير كار و یا سرويس كار با داشتن مهارت هایی مانند اندازه گیری، براده برداری، جوش کاری، آهنگری و… و با استفاده از ابزار و تجهیزات متنوع در محیطی استاندارد و ایمن ماشین ها را تعمیر و یا سرویس می کند.

تعمیرات پیشگیری یا pm

نگهداري و تعمیرات، معمولاً به فعالیت هایی اطلاق می شود که می باید صورت پذیرد تا قابلیت اعتماد و کارکرد یک دستگاه
تضمین گردد.

امروزه نگهداري و تعمیرات به عنوان یکی از مسائل مهم در به کارگیري ماشین ها مورد بحث و بررسی بوده و همیشه سعی بر این است تا روش هاي مؤثر تري جهت کاهش هزینه هاي تعمیرات، افزایش کارآیی، ایمنی بیشتر و انجام به موقع کار انتخاب و اجرا شود.

پیش از پیدایش سیستم هاي نگهداري و تعمیرات رسم بر آن بود که ماشین ها و تجهیزات تا زمانی که از کار نیفتاده اند، مورد
بهره برداري قرار گیرند.

زمانی که تجهیزات به نقطه شکست و خرابی می رسید، گروه هاي پشتیبان و تعمیراتی که آن زمان تنها در تعمیرات خلاصه می گردید، وارد عمل می شدند.

این حقیقت غیرقابل انکاري است که هرچه خرابی خطرناک تر باشد، اهمیت فعالیت هاي نت بیشتر است. فعالیت هاي نت در سیستم هایی که خرابیشان یا توقفشان می تواند بسیار نامطلوب باشد، ضروري است.

نگهداری و تعمیرات پیش اقدام

تعیین ریشه هاي خرابی هاي مکرر یا محتمل و پیدا کردن علل ریشه اي و رفع آن ها، به جاي آن که تنها نشانه علت بر طرف و
درمان گردد. در روش هاي پیش اقدام یافتن علت ریشه اي بسیار مهم است.

به رویکرد هاي پیش اقدام، رویکرد هاي ارزیابی ریسک یا مبتنی بر ریسک نیز گفته می شود.

برخی علل ریشه ای

  • طراحی/ ساخت ضعیف
  • حمل و نقل و رویه هاي انبارش و سایر رویه هاي مربوط به قبل از نصب
  • نصب ضعیف
  • مواد نامناسب
  • شرایط کاري نامناسب
  • دستگاه ها
  • مدیریت
  • نیروي انسانی

تفاوت تعمیرات نوین و سنتی

در مدیریت سنتی، نگهداري و تعمیرات به عنوان ابزار پشتیبانی، غیر بهره ور و کم اهمیت که مزیت نا چیزي را براي مؤسسات در نظر می گیرد، مد نظر قرار گرفته است؛ اما در نگرش نوین نگهداري و تعمیرات، تأسیسات و ماشین آلات به عنوان بخش ضروري عملیات مرکز تولیدي مورد توجه قرار می گیرد و به کارگیري استراتژي هاي اثر بخش نگهداري و تعمیرات پیش اقدام موجب افزایش ارزش افزوده قابل توجهی در فعالیت هاي تولیدي می گردد. به همین دلیل نگهداري به عنوان یک اصل در مقیاس جهانی در مؤسسات تولیدي مورد استفاده قرار می گیرد.

با بهره گیري از روش هاي نوین نگهداري و تعمیرات، امکان بهینه سازي عملکرد سیستم ها و کنترل پارا متر هاي مختلف، نظیر روند استهلاک، کیفیت قطعات و مواد مصرفی و کیفیت تعمیرات، کاهش مصرف سوخت و انرژي، کاهش آلودگی هاي زیست محیطی، کاهش وقفه هاي زمانی در بهره برداري از ماشین آلات و افزایش ایمنی همراه با صرفه جویی هاي مالی و افزایش بازده اقتصادي فراهم خواهد آمد.

تعویض و تعمیر سیستم های مختلف تراکتور ها

سیستم هیدرولیک تراکتور ها از اجزای مختلفی تشکیل شده است که باید در دوره های مشخص مورد بازبینی و سرویس قرار گیرند.

مهم ترین سرویس های سیستم هیدرولیک عبارت اند از: بازدید روغن هیدرولیک، تعویض صافی و روغن هیدرولیک.

سیستم هیدرولیک برخی تراکتور ها مانند فرگوسن 399 مجهز به پمپ کمکی هستند. این پمپ نیروی هیدرولیک مورد نیاز برای قطعات سیستم فرمان هیدرولیک را تأمین می کند.

پمپ کمکی در مدار سیستم هیدرولیک اصلی قرار دارد، از این رو روغن هیدرولیک آن از مخزن روغن هیدرولیک تأمین می شود.

سیستم فرمان

راننده از سیستم فرمان برای هدایت تراکتور در مسیر مستقیم، گردش به چپ و راست و دور زدن استفاده می کند. این کار با گرداندن چرخ های هادی که در اکثر تراکتور ها در جلو قرار دارند انجام می گردد.

فلکه فرمان به وسیله سیستم فرمان با چرخ های هادی ارتباط دارد و راننده به وسیله آن تراکتور را در جهت دلخواه هدایت می کند. سیستم فرمان در انواع مکانیکی، نیمه هیدرولیکی فرگوسن 285 ( و تمام هیدرولیک)فرگوسن 399 موجود است.

در سیستم نیمه هیدرولیک، سیستم هیدرولیک نیروی دست راننده را برای چرخاندن فلکه فرمان تقویت می کند تا تراکتور آسان تر هدایت شود. در سیستم فرمان هیدرولیک اتصالات و قطعات مکانیکی وجود نداشته و ارتباط فلکه فرمان با چرخ های هادی از طریق سیستم هیدرولیک انجام می شود.

 

سيستم ترمز

ترمز وسایل نقلیه دارای انواع مختلفی است که سه نوع روغنی، بادی و مکانیکی متداول تر می باشند. سیستم مکانیکی معمولاً در ترمز دستی به کار برده می شود که در زمان پارک وسیله نقلیه فعال م یگردد.

در ترمز روغنی که در وسایل نقلیه سبک و نیمه سنگین کاربرد دارد نیروی لازم برای انجام ترمز توسط پای راننده و از طریق یک سیستم هیدرولیک به لنت های ترمز و چرخ ها اعمال می گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برچسب‌ها
انواع باکت انواع لودر انواع لیفتراک بیل مکانیکی تعمیرات بیل مکانیکی تعمیر انواع بیل مکانیکی تعمیر انواع لیفتراک تعمیر بیل بکهو تعمیر بیل مکانیکی تعمیر حرفه ای بیل مکانیکی تعمیر لودر تعمیر لیفتراک تعمیر لیفتراک دیزلی تعمیر ماشین آلات سنگین تعمیر و نگهداری از انواع لیفتراک تعمیر و نگهداری از بیل مکانیکی تعمیر و نگهداری از لودر تعمیر و نگهداری از لیفتراک تعمیر و نگهداری انواع لودر تعمیر و نگهداری بیل مکانیکی تعمیرکار انواع لودر تعمیرکار بیل مکانیکی تعمیرکار حرفه ای بیل مکانیکی تعمیرکار حرفه ای لیفتراک تعمیرکار لودر تعمیرکار لیفتراک تعمیرکار لیفتراک دیزلی تعمیر گریدر شرکت تعمیرات بیل مکانیکی شرکت تعمیرات لودر شرکت تعمیرات لیفتراک شرکت تعمیر باکت شرکت تعمیر بیل مکانیکی شرکت تعمیر دامپتراک شرکت تعمیر لودر شرکت تعمیر لیفتراک شرکت تعمیر لیفتراک گازسوز شرکت تعمیر و نگهداری از بیل مکانیکی شرکت تعمیر و نگهداری لیفتراک عیب یابی لیفتراک لودر لیفتراک مکانیک بیل مکانیکی مکانیک لیفتراک نگهداری لیفتراک
برای تماس کلیک کنید 09121976821