سفلا دیزل

تعمیر لودر و نگهداری از آن

تعمیر لودر و نگهداری از آن
4.4/5 - (18 امتیاز)

تعمیر لودر و نگهداری از آن در هرجایی از جهان یک از دغدغه ها و مشکلات اساسی معادن و کارخانه ها است. در این مقاله ما به بررسی نکاتی می پردازیم، که برای تعمیر لودر و نگهداری از آن بسیار ضرروری و کار آمد هستند. همچنین اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار می دهند.در ابتدا کمی با لودر و انواع آشنا می شویم.

لودر

لودر (loader) به  به معنی حمل کننده است. این وسیله یکی از مهم ترین ماشین آلات مورد استفاده در حوزه راه و شهر سازی است. این ماشین نقش بسیار مهمی را در پروژه های عمرانی و راه و شهرسازی دارد. لودر از گروه ماشین های تراکتوری می باشد که در سایز های متفاوتی وجود دارد و توسط برند های گوناگون تولید شده و به بازار عرضه می شود.

تعمیر لودر و نگهداری از آن
تعمیر لودر و نگهداری از آن

در حالت کلی میتوان لودرها را به سه دسته ی لودرهای چرخ زنجیری, لودرهای چرخ لاستیکی و بکهولودر (back hoe loader) دسته بندی کرد.

وظایفی که یک لودر بر عهده دارد را میتوان در جدول زیر مشاهده کرد؛

عملیاتی که توسط لودرها انجام میشود

1

بارگیری ماشین آلات حمل مواد خاکی

5

هل دادن و کشیدن

9

برداشتن سطوح سیمانی شکسته شده

13

حمل لوله ها

2

بلند کردن بار و انتقال

6

ایجاد خاکریزها

10

برای انجام کارها با حجم عملیات کم

14

لایروبی

3

حفاری

7

کندن ریشه درختان

11

پی کنی های سبک

15

برداشتن موانع

4

تمیز کردن و تسطیح قشر سطحی زمین

8

برداشتن کنده درخت ها

12

کانالهای کوچک و متوسط جهت لوله گذاری

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با لودرها به مقاله  تعمیرکار انواع لودر +معرفی 16 شرکت تولید کننده مراجعه کنید.

انواع سیستم سوخت رسانی

به طور کلی ماشین های سنگین دارای دو سیستم سوخت رسانی می باشند. این دو سیستم عبارت است از سیستم سوخت رسانی پمپ ردیفی گازوئیل و پمپ سوخت رسان پی تی گازوئیل در سیستم.

پمپ ردیفی به کمک پمپ سه گوش سوخت مورد نیاز خود را از باک می مکد. بعد از این مرحله بعد از عبور از فیلتر سوخت به پمپ ردیفی برای تقسیم به سوزن ها و تولید فشار بالا فرستاده می شوند، سپس به سوزن ها منتقل می شود. بعد از ان سوخت طبق ترتیب احتراق موتور،در اتاق احتراق به صورت یک پودر هنگام متراکم شدن پیستون های هر سیلندر به آن ها تزریق می شود. حالا به سرویس های مورد نیاز سامانه گفته شده (سیستم سوخت رسانی) می پردازیم:

تعویض فیلتر سطلی لودر یا بای پاس یا فرعی پس از پانصد ساعت کار، پر کردن باک دستگاه بعد از کار روزانه؛ علت انجام این کار این است که سوخت باقی مانده در باک گرم است و در فضای خالی مانده دستگاه هوا وجود دارد، هوای موجود رطوبتی را که در باک است به قطره های آب تبدیل می کند و این قطرات درون سوخت چکه می کند و در ته باک قرار می گیرند و سبب بروز مشکل در سیستم سوخت رسانی میشود.

تمیز کردن صافی اولیه پمپ سه گوش پس از پنجاه ساعت کار، تمیز کردن بخار کش تانک شناور هر دویست ساعت یک بار، تعویض فیلتر گازوئیل اصلی لودر هر 200 ساعت یک بار.

 

✅راهنمای جامع تعمیر دیزل ژنراتور را بخوانید

 

 

شرکتهای مطرح تولید کننده ی لودر در جهان

1

بابکت

Bobcat

2

کیس

Case

3

کاترپیلار

Caterpillar

4

دوسان

Doosan

5

هپکو

HEPCO

6

هیتاچی

Hitachi

7

هیوندا

Hyundai

8

جی سی بی

JCB

9

جان دیر

John Deere

10

کاوازاکی

Kawasaki

11

کوماتسو

Komatsu

12

کریمر

Kramer

13

کوباتو

Kubato

14

وولوو

Volvo

15

نیوهلند

New Holand

16

ایکس سی ام جی

XCMG

اجزای تشکیل دهنده ی لودرها

تعمیر لودر و نگهداری از آن
تعمیر لودر و نگهداری از آن

لودرهای متفاوتی متناسب با نیازهای صنایع مختلف تولید شده اند اما در حالت عمومی از اجزای لودر میتوان به موتور که معمولا از سوخت دیزل استفاده می کند ، اجزای هیدرولیکی (مانند پمپ ها ، موتورها و سوپاپ ها), گیربکس ، محورها ، چرخ ها ، پمپ ها و … اشاره کرد.

گاهی برای افزایش کارایی لودرها میتوان به آن تجهیزاتی از قبیل برف روب، کانال کن، لوله بر، لوله گذار و جرثقیل لیفتراک را اضافه کرد.

موارد سرویس سیستم روغن کاری موتور

تعویض روغن لودر هر صد ساعت یک بار، تعویض فیلتر اصلی روغن موتور بعد از هر دویست ساعت کارکرد لودر، تعویض فیلتر بخارکش و تمیز کردن فیلتر نوع سیمی هر دویست ساعت یک بار.

اگر مشاهده کردید که سطح روغن کم شده است و یا روغن سوزی موتور کاهش یافته است به این دلیل است که رینگ روغن پیستون ها خراب شده است و یا گایت سوپاپ ها درون سیلندر ها دچار مشکل شده است.

گیربکس

تعمیر لودر و نگهداری از آن
تعمیر لودر و نگهداری از آن

وظیفه این بخش در لودر، تغییر نسبت قدرت و دورهای گوناگون و مختلف از موتور به چرخ ها را عهده دار است و شرایط حرکت لودر را به سمت جلو و یا عقب فراهم می کند.

از سرویس های مورد نیاز این سامانه می توانیم به تعویض روغن موجود در گیربکس هر هزار ساعت یک بار، بازدید سطح روغن گیر بکس ها ، تمیز کردن فیلتر آهن ربایی و تمیز کردن بخارکش گیر بکس هر دویست ساعت یک بار، بازدید دنده های کشویی هر دویست ساعت یک بار و…. اشاره کنیم.

لازم به ذکر است که تغییر روغن در فاصله زمانی درست و مناسب کلیدی برای طولانی تر شدن عمر قطعات گیربکس است.

دیفرانسیل

قدرت خروجی گیر بکس ها بستگی به نوع دیفرانسیل لودر شما دارد. روغن موجود در دیفرانسیل ها اس آ ای می باشد که نیاز دارد پس هر دویست ساعت کارکرد مورد بررسی قرار بگیرد همچنین سطح روغن دیفرانسیل هر هزار ساعت یک بار باید مورد بررسی قرار بگیرد تا از بروز مشکلات جدی در لودر شما جلوگیری کند.

جعبه دنده

جعبه دنده یکی از مهم ترین بخش های انتقال لودر است که این بخش وظیفه انتقال و جابه جایی گشتاور و سرعت را از موتور به سیستم نهایی انتقال، بر عهده دارد.

همچنین تغییر نسبت انتقال بین چرخ و موتور، از دیگر وظایف این بخش است. به این نکته توجه داشته باشید که روغن های دیزلی را نمی توانید به جعبه دنده لودر اضافه کنید زیرا روغن موتور دیزل، اصطکاک موجود بین قطعات متحرک مثل پیستون ها و سیستم دنده را بسیار کاهش می دهد.

وجود این اصطکاک برای عملکرد عادی سیستم جعبه دنده و سیستم انتقال لودر واجب و ضروری است، فقط استفاده از روان کننده های مناسب میزان عمر را افزایش و اصطکاک موجود را ازبین نمی برد. همچنین به هیچ عنوان سبب لغزش کلاچ نمی شود.

 

در ادامه به معرفی چند نوع از مشکلات شایع در لودر ها می پردازیم:

 

اگر لودر شما دریک جهت و یا یک دنده حرکت نمی کند نشان دهنده این است که کلاچ دنده های مربوط به دنده مورد نظر فرسوده شده است و یا شاید فرسوده شدن کلاچ بک های جهت مورد نظر دلیل این نقص است.

علت داغ شدن تورک های کنورتور ترک داشتن پوسته داخلی توربین، تنظیم نبودن سوپاپ های تورک کنورتور، مناسب نبودن روغن است. دلیل افت موتور لودر نیز معیوب شدن استاتوردتورک ، کنورتور است.

اگر سطح روغن موجود در گیربکس لودر شما کاهش چشمگیری داشته است لازم است بگوییم که پمپ موتور لودر و یا اسکاوینجین پمپ دچار نقص فنی شده اند و یا لوله های گیربکس ترکیده یا سوراخ شده است. علت قاطی شدن روغن و آب گیربکس، سوراخ شدن کولر و یا همان فن گیر بکس است.

 

شرکت سفلا دیزل آماده عقد قرارداد جهت هر گونه تعمیر ماشین آلات راهسازی و …با شرکت ها و ارگانهای مختلف در هر نقطه از کشور در اسرع وقت با کادری مجرب و متخصص می باشد.

با ما در تماس باشید.

 

سوال های متداول

?‍♀️ چگونه میتوان نگهداری و تعمیر لودر ها را در فصول سرد انجام داد؟

  • یکی از مشکلاتی که اپراتورهای لودر در فصل زمستان با آن درگیر هستند سخت روشن شدن آن است. برای اینکه در فصل زمستان با این مشکل روبه رو نشوید باید از لودر در یک مکان گرم نگهداری کنید. در صورتی که محل نگهداری لودر مکانی مناسب با دمایی معتدل باشد دیگر برای روشن شدن آن دچار مشکل نخواهید شد.برای کسب اطلاعات بیشتر نگاهی به مقاله ی تعمیرکار لودر شانتویی+7 اصل نگهداری از لودرها در فصل سرد بیندازید.

?‍♀️ برای تعمیر لودر به کجا مراجعه کنیم؟

  • سفلا دیزل دارای بیش از 30 سال سابقه ی فعالیت در زمینه ی تعمیر ماشین آلات راهسازی از جمله لودر می باشد. تمامی تعمیرکاران مشغول به کار در این شرکت دارای تخصص های لازم هستند و به صورت دوره ای آموزش های مورد نیاز را دریافت می کنند. هزینه های دریافتی سفلا دیزل بسیار پایین تر از سایر شرکتهای فعال در این حوزه است زیرا هدف ما جلب رضایت مشتریان عزیز می باشد.

?‍♀️ در چه محیط هایی از بولدوزر به جای لودر استفاده کنیم؟

  •  برای کار در محیط های ناهموار قادر نخواهید بود تا از لودر استفاده کنید و مجبور به استفاده از بولدوزر می باشید. چرا که این دستگاه ها بر روی محیط های ناهموار خیلی راحت تر از لودر ها حرکت می کنند. قدرت بولدوزرها می تواند دلیل اصلی حرکت راحت تر بولدوزرها بر روی سطوح ناهموار باشد.

 

09122768227