شاول چیست؟شاول هیدرولیکی چه نوع شاولی است؟

شاول

شاول نوعی بیل مکانیکی است که از آن برای بارگیری خاک ها و سنگ های سخت، در مکان ها و فضا های باز مانند معادن رو باز استفاده می شود. به طور کلی هنگام استخراج های سطحی به روش نواری و یا روش کاواکی، شاول ها مورد استفاده قرار می گیرند.

در روش نواری روباره برداشته می شود و ماده معدنی که زیر رو باره قرار دارد، توسط ماشینی دیگر بارگیری می شود و به قسمت دیگری حمل می شود. لازم به ذکر است که شاول ها این توانایی را دارند که موادی که سطح ایستایی آن ها هم سطح با ماشین و یا بالاتر از ماشین است، را بارگیری کنند. توانایی کندن نیز یکی از دیگر ویژگی های این دستگاه است.

همچنین این دستگاه ها برای حفاری و انتقال روباره ها در عملیات استخراج معدن مورد استفاده قرار می گیرند. برای کاهش هزینه های بارگیری، ظرفیت شاول باید با ظرفیت کامیونی که با شاول کار می کند، متناسب باشد.

 

شاول چیست؟شاول هیدرولیکی چه نوع شاولی است؟
شاول چیست؟شاول هیدرولیکی چه نوع شاولی است؟

به صورت تجربی اگر کامیونی صدو پنجاه تنی را در نظر بگیریم، ابعاد بیل های شاول باید چیزی حدود بیست تا سی متر مربع باشند. این اندازه متناسب با این کامیون است. همچنین باید به این توجه کرد که ظرفیت اسمی صندوقه با ظرفیت واقعی آن به هیچ وجه یکسان نیست.

این دستگاه از سه قسمت اصلی شاسی فرعی ،شاسی اصلی و تجهیزات بارگیری تشکیل شده اند. در این میان قسمت های دیگری نظیر دکل، ارابه بازوی جام، جام یا صندوق یا بیل و… نیز در این دستگاه وجود دارد.

سیستم محرک شاول

به طور کلی دو سیستم برای تولید انرژی مورد نیاز این دستگاه وجود دارد. سیستم کوچک که از نظر ابعاد کوچک هستند و ظرفیت آن ها حدود ده متر مکعب است، موتور های دیزلی دارند.

سیستم بزرگتر در شاول های بزرگ تر، برای تامین نیروی مورد نیاز خود جهت حرکت، از نیروی الکتریسیته استفاده می کند. درست است که موتور های دیزلی عمر کم تری نسبت به موتورهای الکتریکی دارند، اما قابلیت تحرک بیش تری را برای این نوع دستگاه  فراهم می سازند.

موتور های الکتریکی نیز نسبت به موتور های دیزلی نیاز کم تری به تعمیر، نگه داری و مراقبت دارند. اما همچنان تحرک کافی را ندارند. به دلیل این که کابل های موتور دیزلی سنگین و طولانی می باشند، معمولا برای حمل و نقل و جابه جایی آن ها از لودر استفاده می شود. که این گاها سبب آسیب رساندن و زدگی کابل ها می شود.

این دستگاه ها نیز مانند دیگر ماشین آلات سنگین دارای انواع مختلفی هستند که به بررسی آن ها می پردازیم.

 

انواع شاول ها

دکل بلند

این نوع از شاول ها دارای دکلی بلند تر نسبت به سایر این نوع دستگاه ها هستند، اما جام آن ها کوچکتر است. اندازه جام یا صندوق آن ها حدود بیست و پنج درصد کوچکتر از نوع استاندارد می باشد. برخی از کمپانی های سازنده این نوع دستگاهها جام یا صندوقی به اندازه یک و نیم متر مکعب تولید می کنند.

استاندارد

از این نوع دستگاه در معدن کاری های سطحی و برای اهداف عمومی مورد استفاده قرار می گیرند. ظرفیت این دستگاه حدود هفت تا چهل متر مکعب است که از آن ها برای بارگیری انواع کانسنگ و باطله ها، استفاده می شود.

بار کننده های زغالی

این نوع از شاول مشابه شاول استاندارد می باشد. با این تفاوت که بیل بار کننده های زغالی، چیزی نزدیک به هفتاد و پنج درصد بزرگ تر از بیل شاول های استاندارد می باشد. همچنین برخی از آن ها ظرفیتی نزدیک به صد متر مکعب دارند.

مزایای استفاده از این دستگاه

شاول چیست؟شاول هیدرولیکی چه نوع شاولی است؟
شاول چیست؟شاول هیدرولیکی چه نوع شاولی است؟

 

1

توانایی بارگیری از پایین به بالا و بالعکس

2

توانایی حمل سنگ با ابعاد بسیار بزرگ

3

هدایت پذیری ساده و آسان جام

4

تخلیه بار بدون جابه جایی شاسی می باشد و فقط با حرکت دورانی دکل و اتاقک انجام می شود

5

شاول های در سطوح سست نیز می توانند استقرار پیدا کنند. در مقابل دیوار های سنگی به دلیل جثه بزرگ مقاومت دارند.

 

معایب استفاده از این دستگاه

  • هزینه خریداری و نگه داری این نوع دستگاه ها بسیار گران است.
  • تعمیرات و جایگزینی قطعات آن پرهزینه و دشوار می باشد. به دلیل اینکه قدرت مانور این دستگاه کم است به حداکثر جا جهت بارگیری نیاز دارند، بیشترین مقدار بار را نیاز دارد تا بتواند به طور کاملا اقتصادی فعالیت کند.

 

شاول ها در دو نوع کابلی و هیدرولیکی در کمپانی های مختلف تولید می شوند.

 

شاول های هیدرولیکی

در واقع شاول های هیدرولیکی همان بیل های مکانیکی هستند، که شاول آن ها برعکس نصب شده است. مانند یک لودر؛ از شاول های هیدرولیکی جهت خاک برداری استفاده می شود.

این دستگاه یکی از بزرگ ترین شاول های موجود در جهان است، که ارتفاع آن نه متر و عرض آن چیزی نزدیک به ده متر می باشد. در چنین شاول های هیدرولیکی انرژی موتور توسط دینام هایی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و بعد از انرژی الکتریکی تولید شده یا همان برق پمپ های هیدرولیک را حرکت در می آورند.

شاولهای کوماتسو

دامپتراک 325 کوماتسو

کوماتسو یک شرکت تولیدکننده ی ماشین آلات راهسازی ژاپنی است.که به تولید انواع تجهیزات راه سازی از جمله لودر و بولدوزر و بیل مکانیکی,شاول و … مشغول است.

بیشتر واحد های تولیدی این شرکت در کشور ژاپن واقع شده است اما بعضی واحد های تولیدی در سایر کشورها نیز دارد و با برندهای مطرحی نیز در کشورهای مختلف فعالیت میکند.

شرکت کوماتسو در سال 1968 با تولید بیل هیدرولیکی وارد رقابت با شرکت های تولید کننده ی این ماشین شد. البته این شرکت از سالها قبل در تولید و عرضه ی خودرو فعالیت داشت ولی فعالیت جدی آن از این سال شروع شد.

در زمان جنگ ایران با عراق که شرکت های بزرگ دنیا از ارائه ی محصولات به ایران خودداری میکردند شرکت کوماتسو با ایران وارد معامله شد و خودروهای راهسازی مورد نیاز را به ایران فروخت . از این خودروها به صورت گسترده در جبه های جنگ استفاده میشد.

سوال های متداول

🙋‍♀️ شاول های جدید چه برتری نسبت به شاول های قدیمی دارند؟

  • شاول ها ممکن است که به دوصورت نیروی مکانیکی و هیدرولیکی به فعالیت بپردازند. شاول های قدیمی معمولا در فعالیت خود از نیروی مکانیکی بهره می گرفتند. در حالی که امروزه شاول های امروزی با نیروی هیدرولیکی فعالیت می کنند. از گذشته تا به امروز طراحی و ساخت این شاول ها دچار تغییر و بهبود شده اند. برای مثال می توان به روند حرکت این دستگاه اشاره کرد که در گذشته تنها توانایی این را داشته است که از سمت پایین به سمت بالا حرکت کند. در حالی که امروزه این شرایط بهبود پیداکرده است و این دستگاه ها قابلیت برداشتن بار از سمت بالا به سمت پایین را نیز دارند.

🙋‍♀️ برای تعمیر شاول به کجا مراجعه کنیم؟

  • سفلا دیزل دارای بیش از 30 سال سابقه ی فعالیت در زمینه ی تعمیر ماشین آلات راهسازی می باشد. تمامی تعمیرکاران مشغول به کار در این شرکت دارای تخصص های لازم هستند و به صورت دوره ای آموزش های مورد نیاز را دریافت می کنند. هزینه های دریافتی سفلا دیزل بسیار پایین تر از سایر شرکتهای فعال در این حوزه است زیرا هدف ما جلب رضایت مشتریان عزیز می باشد.

🙋‍♀️ شاول ها دارای چه بخش هایی هستند؟

  • دستگاه شاول می تواند شامل سه بخش اصلی شاسی اصلی، شاسی ثابت و تجهیزات برگیری باشد. شاستی اصلی خود می تواند دارای دو بخش شاسی ثابت و ارابه باشد. ارابه وسیله ای است که امکان حرکت را برای شاول محقق می کند. ارابه در این وسیله معمولا زنجیری است و دستگاه به وسیله زنجیری فلزی بر روی زمین کشیده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

برچسب‌ها
انواع لودر انواع لیفتراک بیل مکانیکی تعمیرات بیل مکانیکی تعمیر انواع بیل مکانیکی تعمیر انواع لیفتراک تعمیر بیل بکهو تعمیر بیل مکانیکی تعمیر تراکتور تعمیر حرفه ای بیل مکانیکی تعمیر دامپتراک تعمیر لودر تعمیر لیفتراک تعمیر لیفتراک دیزلی تعمیر ماشین آلات سنگین تعمیر و نگهداری از انواع لیفتراک تعمیر و نگهداری از بیل مکانیکی تعمیر و نگهداری از لودر تعمیر و نگهداری از لیفتراک تعمیر و نگهداری انواع لودر تعمیر و نگهداری بیل مکانیکی تعمیر و نگهداری لودر تعمیرکار انواع لودر تعمیرکار بیل مکانیکی تعمیرکار حرفه ای بیل مکانیکی تعمیرکار حرفه ای لیفتراک تعمیرکار لودر تعمیرکار لیفتراک تعمیرکار لیفتراک دیزلی تعمیر گریدر شرکت تعمیرات بیل مکانیکی شرکت تعمیرات لودر شرکت تعمیرات لیفتراک شرکت تعمیر بیل مکانیکی شرکت تعمیر دامپتراک شرکت تعمیر لودر شرکت تعمیر لیفتراک شرکت تعمیر و نگهداری از بیل مکانیکی شرکت تعمیر و نگهداری لیفتراک عیب یابی لیفتراک غلطک لودر لیفتراک مکانیک بیل مکانیکی مکانیک لیفتراک
نظرات مشتریان
09122768227 مشاوره تلفنی رایگان