مجموعه تعمیرگاهی سوفلا دیزل تعمیر کلیه ادوات بولدوزر اعم از موتور ، گیربکس، درام فرمان، جکها، هیدرولیک، و غیره را به صورت کاملا تخصصی انجام میدهد. شرکت ما تعمیرات انواع بولدوزر در هر مدل و برند در هر نقطه از کشور را با استفاده از تعمیرکاران مجرب و متخصص در اسرع وقت انجام خواهد داد. از انواع بولدوزرهای تعمیری این شرکت میتوان به تعمیر بولدوزر D155A کوماتسو و … اشاره کرد.
آشنایی با بولدوزر
بولدوزر و یا هموارساز یکی دیگر از ماشین های بسیار ضروری پروژه های عمرانی است که با حرکت بر روی چرخ های زنجیری خود مورد استفاده قرار می گیرد.
این ماشین در سال 1923 برای اولین بار طراحی و تولید شد. ساختار این ماشین به گونه ای می باشد که تیغه ای فولادی در جلوی آن قرار دارد. این تیغه در که در جلو ماشین قرار دارد، این امکان را برای راننده ایجاد می کند که حجم بسیار بالایی از خاک، ماسه و … را جابه جا کند.
از گذشته تا به امروز، تولید لودر نیز به مانند هر چیز دیگه ای دچار تحول و پیشرفت شده است. اگر بخواهیم به برخی از این تحولات اشاره کنیم، می توانیم به قوی تر شدن موتورها، قابلیت اطمینان بیشتر حرکتی، زیربندی، بهترنصب کابین، سیستم هیدرولیک و بازوها و قابلیت جابجایی و هدایت بیشتر و آسانتر آنها و تیغهها اشاره نماییم.
تاریخچه
اولین بولدوزرها از روی تراکتورهای مزرعه الگوبرداری شدند که برای شخمزدن استفاده میشدند. قابلیت تغییر در این ماشینآلات در زمینهای نرم برای بارگیری و ساخت جاده منجر به تبدیل آنها به تانک در جنگ جهانی اول شد.
در سال ۱۹۲۳ میلادی، یک کشاورز جوان به نام جیمز کامینگز و یک نقشهکش به نام جی اِرل مکلود اولین طرح را برای بولدوزر ساختند. یک نسخه از آن طرح در پارک مورووی، کانزاس جاییکه آن دو اولین بولدوزر را ساختند در معرض نمایش عموم میباشد.
در دههی ۱۹۲۰ میلادی، استفاده از ماشینهای چرخ زنجیری به ویژه کاترپیلار برای حفر کانال، بالابردن زمین به منظور ساخت سد و سایر کارهای مرتبط با زمین معمول شد. این ماشینها به قطعهای فولادی در جلو که بعدها تیغه نامیدهشد مجهز شدند. تیغهها به منظور استفادههای گوناگون در انواع مختلفی طراحی و ارائه شدند. در مدلهای اولیه کاربر ماشین در بالای ماشین و بدون کابین مینشست.
در طول سالها، بولدوزرها برای پاسخگویی به عملیات زمینی بسیار بزرگ و حجیم بزرگتر و قدرتمندتر شدند. کارخانههایی نظیر کاترپیلار، کوماتسو، فیات آلیس، جان دییر، کِیس، لیبر، تِرکس و جیسیبی شروع به ساختن ماشینآلات سنگین عمرانی و ساختمانی نظیر بولدوزر، بیل هیدرولیکی، لودر و … کردند.
جهت آشنایی با بولدوزرها و شرکت های سازنده ی این ماشین آلات به مقاله های تعمیرکار بولدوزر کوماتسو وآشنایی با 2شرکت تولید کننده بولدزر و معرفی 2 ماشین راه سازی، لودر و بولدوزر نگاهی بیندازید.
تعمیر بولدوزر D155A کوماتسو
گیربکس یکی از اصلی ترین اجزای وسایل ماشین الات سنگین میباشد ,ارزش آن به قدری است که شاید بتوانیم با موتور آن را در یک جایگاه قرار دهیم.سیستم گیربکس رامی توان به دو گروه گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک تقسیم بندی کرد.
از جمله مواردی که نیاز به تعمیر آن به شدت احساس میشود رسیدگی به فیلتر گیربکس است. زیرا فیلتر مسدود شده باعث عبور کمتر جریان روغن و آسیب شدید و در مواردی حتی باعث سوخته شدن گیربکس میشود.
از مشخصات فنی این نوع از بولدوزرها میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛
مشخصات فنی |
|||
وزن کاری |
۳۴٫۵۶(تن) |
ظرفیت مخزن سوخت |
(لیتر)۶۰۰ |
مدل موتور |
Komatsu SA6D140E-2 |
Operating Weight – ton |
۳۴٫۵۶ |
قدرت موتور |
(اسب بخار)۳۱۴ |
Engine Model |
Komatsu SA6D140E-2 |
نوع تیغه |
Stright Tilt Dozer |
Engine Power – hp |
۳۱۴ |
طول تیغه |
(متر)۴٫۱۳ |
Blade Type |
Stright Tilt Dozer |
ظرفیت تیغه |
( متر مکعب) ۹٫۴ |
Blade Width – m |
۴٫۱۳ |
کشور سازنده |
ژاپن |
Blade Capacity – m3 |
۹٫۴ |
مخزن روغن هیدرولیک |
355 (لیتر) |
Fuel Tank – litr |
۶۰۰ |
شرکت سفلا دیزل آماده تعمیر هر کدام از مدل های بولدوزرهای برند کوماتسو از جمله؛ بولدوزر کوماتسو D355, بولدوزر کوماتسو D85, بولدوزر کوماتسو D85 می باشد.
از جمله قطعات هیدرولیک بلدوزر D355 کوماتسو میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛
- پمپ هیدرولیک
- شیرکنترل
- پمپ مادر
- هیدرو موتور
- یونیت پمپ
- هیدرو موتورحرکت
- کیت شیرکنترل
- شیر فشارشکن
- قطعات جک
- شیلنگ هیدرولیک
- جک تیغه
- جک انگل
- جک تیلت
- جک ریپر
- کیت جک
تعمیر بولدوزر کاترپیلار مدل های D9N و D8N و D10N
بولدوزرها را از لحاظ نوع عملیاتی که اجرا می کنند به دسته های بولدوزرهای کوچک, بلدوزرهای متوسط ,بولدوزرهای بزرگ و بولدوزرهای جمع آوری مواد زائد یا با توجه نوع تراکتور میتوان به دسته های بولدوزر چرخ لاستیکی و بولدوزر چرخ زنجیری تقسیم کرد.
از مزیت های بولدوزرهای چرخ لاستیکی میتوان به سرعت بالا ,مناسب جهت فواصل طولانی و زیاد, مناسب سطوح سرازیری یا تراز و …نام برد. در مقابل قابلیت حمل تیغه های بزرگ, قابلیت اجرای عملیات در هر شرایط آب و هوایی, مناسب حرکت بر روی انواع سطوح به خصوص انواع سطوح خاکی از جمله مزایای بولدزرهای چرخ زنجیری می باشند.
شرکت کاترپیلار
کاترپیلار (Caterpillar) که معمولأ با علامت CAT و رنگ زرد محصولاتش شناخته می شود, شرکت صنایع سنگین آمریکایی است. این شرکت بزرگترین تولیدکننده ماشینآلات سنگین عمرانی، ماشینآلات استخراج معدن، موتورهای دیزلی، موتورهای گازسوز، موتورهای درونسوز، لوکوموتیوهای دیزلی-الکتریکی و توربینهای گازی میباشد.
تاریخچه ی شرکت کاترپیلار به اوایل قرن نوزدهم میلادی برمیگردد، هنگامیکه دانیل بست و بنیامین هولت با روشهایی سعی در استفاده از تراکتورهای بخار در مزارع کشاورزی داشتند. تا سال ۱۹۰۴ میلادی، این تراکتورهای بزرگ بخار به مدت ۱۴ سال مزارع کالیفرنیا را شخمزده بودند و گه گاهی در خاکهای نرم مزارع کالیفرنیا مخصوصأ بعد از بارش باران گرفتار میشدند. خلاص کردن این تراکتورهای عظیم حتی با داشتن اسب بخارهای بالا, بسیار مشکل بود. ایده ی بنیامین هولد این بود “چرا این ماشینآلات حرکت نکنند؟” در ۲۴ام نوامبر سال ۱۹۰۴ میلادی او بلوکهای چوبی را در اطراف آیدلرهای تراکتور آزمایشی خود نصب کرد. نتیجه باورنکردنی بود و تراکتورهای جدید به وجود آمدند.
بولدوزرهای کاترپیلار در دوران جنگ جهانی اول، نقش حیاتی داشتند.
از دیگر محصولات شرکت کاترپیلار میتوان به تراکتورهای زنجیری، بیلهای هیدرولیکی، لودرهای بکهو، گریدر، دامپ تراک، لودر، تراکتورهای کشاورزی، موتورهای دیزلی و گازی و توربینهای گازی ماشاره کرد. این محصولات در راهسازی، معدنکاری، جنگلداری، انرژی، حملونقل و جابجایی مواد، استفاده میشوند.
زیربندی بولدزرهای کاترپیلار
قطعات زیربندی یکی از مهم ترین و ضروری ترین ملحقات ماشین آلات راه سازی و عمرانی از جمله بولدزرها می باشد. زیر بندی جزء تجهیزاتی به شمار می رود که برای بیل مکانیکی و بلدوزر چرخ زنجیری مورد استفاده قرار می گیرد. زیربندی جزء تمام قطعات مکانیکی، لوازم یدکی و اتصالات زیرین خودروهای راه سازی است که شامل زنجیر بلدوزر، زنجیر بیل مکانیکی، زنجیر کامل، رولیک بالا و پایین، تیغه، لینک، بوش و تین، گوشه، ناخن، چرخ جلو و دنده اسپراکت می شود. نوع و عملکرد قطعات نام برده شده در تمامی برندها به یک شکل می باشد و تنها تفاوت این لوازم در ابعاد آنها به دلیل مدل های متفاوت برند های گوناگون است.
مشخصات بولدزر مدل D8N کاترپیلار
مشخصات |
|||
نوع موتور و کارخانه سازنده |
Caterpillar 3406 c |
نوع انتقال |
planetary powershift transmission |
قدرت موتور خالص |
212.5 کیلو وات |
سرعت رو به جلو |
10.8 کیلومتر بر ساعت |
قدرت موتور ناخالص |
228.2 کیلو وات |
سرعت رو به عقب |
13.9 کیلومتر بر ساعت |
جابجایی |
14.6 لیتر |
عرض |
560 میلی متر |
شماره غلتک های پایینی |
8 |
نوع تیغه |
Standard blade |
حرکت بر روی زمین |
3200 میلی متر |
گنجایش تیغه |
8.7 مترمکعب |
ارتفاع تا بالای کابین |
3430 میلی متر |
عرض تیغه |
3940 میلی متر |
سوخت |
488 لیتر |
وزن دستگاه در حین انجام عملیات |
37462 کیلوگرم |
تعمیر بولدوزر هپکو 751
شرکت هپکو
هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۱۰۰ هکتار در اراک با هدف تولید ماشینآلات سنگین، توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) (۵۵٪) و برادران رضایی (۴۵٪) تأسیس و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکتهای نویستار اینترنشنال آمریکا، پوکلِین فرانسه، صنایعسنگین ساکائی ژاپن، دایناپاک سوئد، و لوکومو فنلاند رسماً شروع به فعالیت نمود.
پس از انقلاب، توجه به ساخت ماشینآلات ساختوساز و ماشینآلات معدنی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری شرکت لیبهر آلمان طرح توسعه هپکو با تأسیس سالنی به مساحت ۶۰۰۰۰ متر مربع با اعتبار ارزی ۱۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار همراه با مجموعهای از مدرنترین ماشینآلات، و با ظرفیت تقریبی ۳۰۰۰ دستگاه در سال ۱۳۶۳ آغاز گردید.
در سال ۱۳۸۹ شرکتهای کماتماشینشرق و فرتاکماشین زیرمجموعه ی هپکو تأسیس شدند.
هماکنون شرکت ماشین آلات سنگین هپکو به تولید و تأمین تجهیزات، ماشینآلات ساختوساز، راهسازی، صنعتی، معدنی و کشاورزی میپردازد. از جمله تجهیزات و ماشینآلاتی که در شرکت هپکو ساخته میشوند را میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- بیل چرخزنجیری و بیل چرخلاستیکی
- بلدوزر
- لودر
- بهکو لودر
- مینیلودر
- لیفتراک
- غلتک راهسازی
- گریدر
- شاول
- دامپتراک (کمپرسی)
- لولهگذار
- هالتراک
- کمباین
- و…..تراکتور، دروگر نیشکر، ژنراتور نیروگاههای آبی، تجهیزات مکانیکال و هیدرومکانیکال سد، قطعات و تجهیزات توربین (توربوکمپرسورها، توربینهای بخار، توربینهای گاز و توربینهای آبی)، ماشینهای ریختهگری مداوم و دیگر تجهیزات صنایع فولاد و صنایع مس (کورههای صنعتی، کورههای قوسالکتریکی، کورههای القایی، کنورتورها و ماشینهای نورد فولاد)، تجهیزات معادن، مخازن تحتفشار نیروگاه و صنایع نفتوگاز، برجهای تقطیر، تجهیزات نیروگاههای حرارتی، گازی و سیکل ترکیبی (هارپ، سیستم اگزوز، داکت، آگزیلاری سیستم، دایورتر و گیوتین دمپر)، ماشین حفاری تونل، کامیون، کامیونت، بوژی لوکوموتیو و واگن، قالب بتنریزی تونل (سگمنت), ماشین مکنده غلات بنادر، شیرآلات صنعتی، موتورجوش، فینیشر، فلنج، انواع جرثقیل و انواع واگن.
برای آشنایی بیشتر با این شرکت پیشنهاد می کنیم به مقاله ی تعمیرکار ماشین آلات سنگین هپکو مراجعه کنید.
تنوع در تیغه های مورد نیاز بولدوزر
تیغه های بولدزرها دارای انواع مختلفی هستند که در حالت کلی میتوان آنها را به چهار دسته ی زیر تقسیم کرد؛
- تيغه هايي كه به منظور عمليات توليدي
- تيغه با كاربري عمومي
- تيغه با كاربري توليدي خاص
- تيغه براي پاكسازي زمين
تیغه های خاص بولدزرها
تيغه مستقيم (S) : يكي از کاربردی ترین تيغه ها ميباشد و به دليل قدرت مانور زياد از تيغه U و SU كوچك تر است و ميتواند انواع گوناگون مصالح را در مسافت كم تا متوسط حمل كند. اين تيغـه قـادر بـه تجهيز با صفحه فشاري جهت هل دادن اسكريپر ميباشد.
تيغه زاويه دار :
اين تيغه در حالت عادي مي تواند زاويه ۲۵ درجه نسبت به طرفين پيـدا كند. از اين تيغه براي برش كناره ها، ايجاد خاكريز، آماده سازي و بهسـازي راه و حفـر گـودال اسـتفاده ميشود. انتهاي اين تيغه قادر به حركت به سمت جلو و عقب نيست.
تيغه كوشن :
از اين نوع براي كمك و فشار دادن ماشين آلات گوناگون ماننـد اسكريپر استفاده ميشود و سيستم آن به گونهاي است كه ضـربه حاصـل اتصـال بـه اسـكريپر را خنثـي ميكند. همچنين مي توان از اين تيغه براي تميز كردن سطح كارگاه استفاده كرد. اين تيغه قادر به انجـام هيچگونه حركتي نمي باشد.
در صورتی که نیاز به نگهداری از انواع بولدزر و تعمیر هر کدام از بخش های آن را داشتید, میتوانید با سفلا دیزل در تماس باشید.
تعمیر بولدوزر لیبهر 731و 741
شرکت لیبهر
شرکت لیبهر یک شرکت آلمانی مستقر در سوییس است که در سال 1949 آغاز به کار کرد.از جمله زمینه های فعالیت این شرکت میتوان به تولید ماشینآلات کشاورزی، ماشینآلات ساختوساز، تجهیزات استخراج معدن، موتورهای دیزل، لوازمخانگی، قطعات هواپیما و بالگرد و ارائه خدمات مهندسی خودرو اشاره کرد.
آغاز به کار شرکت لیبهر با اختراع اولین جرثقیل همزمان بود.در سال 2007 شرکت لیبهر به بزرگترین تولید کننده ی جرثقیل در جهان تبدیل شد و در حال حاضر ششمین تولید کننده ی بزرگ تجهیزات سنگین به حساب می آید.در سال 1954 شرکت لیبهر با برسی بازار و نیاز روز خانواده ها وارد تولید محصولات خانگی به خصوص تولید یخچال میشود و یک سال پس از این تاریخ خط تولید این محصولات در این شرکت راه اندازی میشود.
به دنبال گسترش فعالیت ها در کشورهای مختلف این شرکت در دهه ی 1960 در آفریقای جنوبی شروع به فعالیت می کند و خط تولید خود را راه اندازی میکند.
برای آشنایی بیشتر با شرکت لیبهر به مقاله ی تعمیرکار بیل مکانیکی لیبهر مراجعه کنید.